Twinkle | Digital Commerce

You've got mail, mail, mail ...

2017-05-26
171130
  • 2:39
Al een aantal jaar ben ik bezig om e-mailmarketing/communicatie beter op de kaart te krijgen in Nederland. Ik stoor(de) me ontzettend aan de vele grote gerenommeerde bedrijven die weinig tot niks aan echte goede e-mailactiviteiten ontplooien. En daarnaast ook aan veel kleinere bedijven, waaronder veel webwinkels...
 
… die niet verder komen dan kort door de bocht actiematige e-mails sturen, zonder enig doordacht beleid erachter en die het vaak niet eens voor elkaar krijgen een fatsoenlijke e-mail op te stellen.  Maar door de crisis is er ineens een hoop aan het veranderen, deels ten goede, deels ten kwade.
 
De crisis raakt de marketingkant natuurlijk direct. Budgetten worden gehalveerd, marketeers staan onder druk, marketinggeld wordt alleen nog besteed aan rendabele campagnes en acties en de consument wil vooral gemak en vertrouwen, tegen een zo laag mogelijke prijs. Het moment dus om ineens wel aan e-mail te denken. Immers dat is een stuk goedkoper, meer meetbaar en zal dan wel tot resultaat leiden.
 
Een goede ontwikkeling, want zoals ik al zei: we moeten er met z’n alleen slimmer en vooral ook meer mee en aan doen. Aan de andere kant is het een slechte ontwikkeling, want er wordt niet doordacht naar het kanaal gegrepen. De e-mails vliegen je om de oren als niets vermoedende ontvanger, vooral ook van bedrijven waar je eerder niks van kreeg of bedrijven die ineens veel meer gaan mailen.
 
Daarnaast lopen veel organisaties er tegenaan dat ze helemaal nog niet in staat zijn goed te e-mailen: er zijn geen adressen, geen templates, selecties kunnen niet gemaakt worden, er is geen goede software etc. etc.
 
Vandaar dat het van groot belang is om bij de inzet van e-mail goed te kijken naar de volgende punten, wat in feite bekende stof is of moet zijn, maar nu zeker geldt:
-         Wat heb ik te verkopen?
-         Wie is mijn doelgroep?
-         Wat ga ik voor e-mail sturen?
-         Hoe vaak ga ik iets sturen?
 
Uiteraard wil je nu vooral producten of diensten verkopen. Een mooie e-mailing kan daar een goed middel voor zijn. Kijk alleen wel goed naar wat je verkoopt. Niet ieder product verkoopt even makkelijk vanuit een e-mail. Een DVD gaat bijvoorbeeld een stuk makkelijker dan een autoverzekering. Bij de verzekering is het wellicht slimmer de e-mail als teaser of reminder op andere acties in te zetten.
 
Daarnaast is het belangrijk goed naar de doelgroep te kijken. Een gerichte e-mail is immers beter dan een algemene. Zeker als webwinkelier weet je veel van je bestaande klanten, gebruik die informatie dus ook om te segmenteren. Vervolgens volgt de uiting: hoe ziet deze eruit? Is het een nieuwsbrief of een actiemail? Of wil je juist een service/upsell mail doen? En houd dus goed rekening met de opmaak en invulling. Kort en bondig, niet te veel plaatjes, weinig tekst en goede sturing naar de call to action.
 
De frequentie wordt bepaald door je ontvanger, niet door jou! Houd rekening met wat de ontvanger wil en kan en hoe vaak hij benaderd wordt met (vergelijkbare uitingen). Zolang je relevant bent en iets nieuws of inhoudelijks te melden hebt, kun je dagelijks iets sturen. Als je dat niet hebt en je stuurt wel te veel mails, is je potentiële koper weg en zal hij al je aanbiedingen niet meer bekijken, ook niet diegene die wel passen.
 
Een goed doordachte en voorbereide aanpak is dus belangrijk. Grijp niet te makkelijk maar even naar een e-mail om op korte termijn (beperkt) succes te hebben.