Twinkle | Digital Commerce

Vreemd gaan is goed voor u

2017-05-26
170130
  • 2:25

'Als u iets koopt op afstand, gaat u niet naar een echte winkel. U koopt dan iets via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus.' Ik citeer ConsuWijzer. Daar kan wat mij betreft nog aan toegevoegd worden: via uw mobieltje, een bonnetje in de krant, een insert uit een tijdschrift, enzovoort. En ik zou er voor willen pleiten om daarbij de verrassingsdozen en andere verleidingen van Yves Rocher als aparte methode te gaan vermelden, zo uniek vind ik ze.

Op afstand verkopen is dus meer dan webwinkelieren. Veel meer. Maar staan we daar wel genoeg bij stil? Bent u een monogame winkelier die netjes getrouwd blijft met internet en Adwords, of bent u toch die moderne, ruimdenkende distance seller? Daar moest ik aan denken toen ik Marieke's blog las. Marieke gooit de vraag in de groep of het logisch is dat een webwinkelier zijn klanten ook telefonisch lastig valt. Nou ken ik Marieke goed genoeg om te weten dat ze zelf juist hartstikke graag gebeld wordt. Probeer 't maar, ik weet zeker dat u iets gaat verkopen. Dus gaat het haar impliciet om iets anders, bedacht ik. Om multichannel, om multimedia.Bricks en clicks. Up- en cross-selling. Punt is dus, in breder verband: moet een webwinkelier juist niet wat vaker naast de pot pissen, qua verkoopkanaal?

Wie regelmatig Twinkle, vakblad voor de web(!)winkelier leest, zou inderdaad bijna denken dat het streng verboden is om een telefoontoestel te bezitten. En wie nog via bonnetjes of sweepstakes verkoopt, wordt geacht hier niet eens te komen kijken. De indruk die de ongeoefende lezer daardoor van webwinkeliers kan krijgen, is dat wij in the end toch op stenen winkeliers lijken: zo leveren we 't en als 't u niet bevalt, dan ... Maar de hedendaagse webwinkelier zet juist alle kanalen in. Hij opent zelfs fysieke winkels. Naar mijn idee het enige juiste antwoord op die gemene stenen winkeliers die zo maar webshops beginnen. Maar dat terzijde.

Waar het om gaat is dat steeds meer webwinkeliers naar andere, (niet-web) mogelijkheden kijken. Tip: adverteer eens in het plaatselijke sufferdje. Maar wel met een kortingsbonnetje! Of bel inderdaad na 6 weken eens wat klanten op en vraag of het product ze bevalt ('Mogen wij een nieuwe order noteren?'). Gooi 'ns een mailing de deur uit! (voor 20 cent prop ik 't voor u in de bus). U zult het niet geloven, maar ik weet van een webshop die 80% van alle orders binnenhaalt via ... foldertjes met een bestelbonnetje. En toch zegt-ie zonder blikken of blozen: ik ben webwinkelier. En telefoon? Als fulfilmentboer merk ik 't toch zelf: winkeliers die op hun shop vermelden dat er ook telefonisch besteld kan worden, verkopen daarmee flink. Zelf start ik dit jaar met een nieuwe bezorgmethode: koopcontract en betaling aan de deur, ongeacht de ordermethode. Wat ik maar wil zeggen: puur via internet verkopen kon wel eens te veel op een voetstuk staan, waardoor andere methoden ouderwets of belachelijk lijken. En dat is onterecht. Want ons vak is verkopen op afstand. Links om of rechts om.