Vanaf eind januari krijgen alle leden van Thuiswinkel.org een jaar de tijd om zich te laten certificeren. De kosten daarvoor vallen lager uit dan verwacht.
Dat heeft de branchevereniging laten weten aan zijn leden. In plaats van de eerder gecommuniceerde 450 euro, gaat de certificering 390 euro per label kosten voor bestaande leden.
Lid worden kwart goedkoper
Aspirant-leden, die volgens het aanvankelijke plan ook 450 euro voor certificering over zouden moeten maken, gaan er 290 euro voor betalen. Lid worden van Thuiswinkel.org - het lidmaatschap zelf kost 150 euro voor aspiranten - is daarmee een kwart goedkoper geworden.
Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg
Voor de certificering heeft Thuiswinkel.org de onafhankelijke Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg in het leven geroepen, onder voorzitterschap van Cor Molenaar. Primaire taak van de stichting is om bestaande en nieuwe leden te certificeren op de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg en de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel.
ICTRecht en KPMG
De certificering wordt voor de stichting uitgevoerd door ICT Recht. KPMG ziet toe op de controle van ICT Recht en op een goed procedureel verloop van de certificering.
Dus als ik het goed begrijp moet je eerst lid worden. Maar het lidmaatschap biedt de thuiswinkelende klant nog niet voldoende zekerheid en daarom moet ieder lid ook nog gecerticeerd worden?
Kan iemand mij in eenvoudige bewoordingen uitleggen wie daar beter van wordt naast Thuiswinkel.org en de certificerende organisatie?
@Fokko: Het wordt beter: Het zijn beide stichtingen, dus zonder winstoogmerk. En dan zulke bedragen vragen. Want met deze bedragen ben je er nog niet. Als aspirant-lid is de contributie namelijk 150,-, zoals hierboven vermeld, maar daarna wordt het duurder, namelijk omzet gerelateerd: http://www.thuiswinkel.org/bedrijven/lid_worden/contributieregeling.html De bijdrage is dan maximaal � 29.000,00 (negenentwintig duizend euro) per jaar. Toegegeven, bij een omzet van 50 mln, maar toch. Een beetje gemiddeld bedrijf (omzet 0,5 - 1 mln) is dus 1.250 euro kwijt. Ook niet mis. (In 2006 was dit nog 1.000 euro, dus een flinke inflatie in 3 jaar, kredietcrisis bij de stichting?) Het logo wat op de site geplaatst mag worden is gewoon hetzelfde. En daarbij dan dus de eerder genoemde certificering, elk jaar opnieuw.
@ Harrie Dat is ook precies de reden dat wij het logo niet voeren. Met de � 1.250 die jij noemt, red ik het niet op basis van onze online omzet. Onze voorwaarden doen niet onder voor welk Thuiswinkel.org lid dan ook. Daar waar AH nog zonder SSL certificaat werkt(e), hebben wij dat al lang. Ik heb dan ook nog nooit een klant gehoord die vroeg waarom wij geen lid waren. Dat Ed Nijpels niet als vrijwilliger optreedt binnen de stichting maar daarvoor een "passende" vergoeding ontvangt, zal wel uitgelegd worden als marktwerking. Tel daarbij op de nieuwe algemene voorwaarden per 1/1 die uitsluitend de grotere spelers in de markt in de kaart spelen ( denk aan leveren zonder vooruitbetaling), en ik concludeer dat Thuiswinkel.org een stichting is die ver van de realiteit af staat en al snel de sterke groei van nieuwe leden zal zien afnemen. Ben overigens benieuwd naar het aantal leden dat inmiddels bedankt heeft voor het lidmaatschap omdat men tot de ontdekking is gekomen dat de toegevoegde waarde wel heel duur betaald wordt.
Je zult begrijpen, je zult ons in de toekomst niet zien als aspirant lid. Enige nadeel daarvan is dat we niet gekozen kunnen worden tot webshop van het jaar.
Helemaal eens Fokko, belachelijke bedragen, en regels die alleen de grote spelers in de markt in de hand spelen. Kleinere of beginnende webwinkels worden door deze organisatie buiten spel gezet. Ons zullen ze in ieder geval niet zien bij deze zich zelf verrijkende "stichting" . Jammer dat ze zoveel macht hebben, maar in mijn optiek zal deze afnemen omdat er steeds meer bedrijven achter komen dat de toegevoegde waarde nihil is. Als webshop heb je er niets aan om je achter grote organisaties te verstoppen, je zult "the extra mile"moeten lopen om succesvol te worden, en uiteindelijk is het de klant die bepaalt, dat is nu zo en zal altijd zo blijven. "Het zijn niet de grootste, slimste of snelste die succesvol worden, maar zij die volhouden"
Thuiswinkel.org is een vereniging (dus geen stichting), waar de leden het voor het zeggen hebben. Dat zijn er inmiddels meer dan 1.000. Het overgrote deel van de leden zijn kleine webwinkels. Dagelijks komen er nieuwe aanvragen voor het lidmaatschap binnen, het merendeel kleine webwinkels. Binnen de vereniging wordt naar draagkracht contributie geheven. Grote leden betalen dus (veel) meer dan kleine leden. In 2008 zegde zo'n 25 leden het lidmaatschap op. Het overgrote merendeel (22 leden) zegde op omdat ze in 2008 stopten met hun bedrijfsactiviteiten.
Thuiswinkel.org en daaraan gekoppeld het Thuiswinkel.org, wil zich in de markt kwalitatief onderscheiden. Met goede voorwaarden voor bedrijven en consumenten, zoals onlangs overeengekomen met de Consumentenbond. Met de certificering van het keurmerk Thuiswinkel Waarborg, waar we toetsen of webwinkels ook handelen naar deze nieuwe voorwaarden, naar wet- en regelgeving. En dat doen we weer omdat we dat verplicht zijn aan consumenten die bij Thuiswinkel Waarborg webwinkels winkelen, aan consumenten die met het Thuiswinkel Waarborg ook extra rechten hebben, zoals echt onafhankelijke geschillenbeslechting (samen met de Consumentenbond).
Daarnaast komt de vereniging op voor de belangen van alle webwinkels in Nederland, groot en klein. Zo stond Thuiswinkel.org mede aan de basis van iDEAL.
Gelukkig zijn er heel veel webwinkels die de waarde van dit alles begrijpen en de toegevoegde waarde van een professionele webwinkel wereld onderkennen. En bereid zijn daar contributie (vanaf � 150 en vervolgens naar draagkracht) en certificeringkosten (� 290 voor aspirant en � 390 voor leden) voor te betalen.
@Wijnand
Uiteraard begrijp ik dat je opkomt voor de vereniging. een aantal zaken wil ik graag nuanceren omdat je helaas niet betiteld kunt worden als onpartijdigde reageerder in dit forum.
De reden waarom er zoveel kleine webwinkeliers zich aanmelden ligt volgens mij in het feit dat men als beginnende webwinkelier onvoldoende zicht heeft op de markt en de partijen die hier invloed op uitoefenen. En niet de waarde goed inschatten zoals jij het voor doet komen. M.a.w. men meldt zich aan omdat men verwacht dat men anders niet kan bestaan of men nadelige gevolgen ondervind van een niet-lidmaatschap.
De verplichting voor een startende ondernemer / webwinkel om op rekening te moeten leveren danwel onder rembours is een draak van een regel die per direkt afgeschaft zou moeten worden. De persoon die mij ervan kan overtuigen dat deze regel niet uitsluitend in het voordeel werkt van de grotere partijen in de markt, mag van mij uitgeroepen worden tot Master of Homeshopping 2009.
Een onpartijdig oordeel? Volgens mij beschikt een ieder over een plaats om een onpartijdig ordeel te laten vellen: de kantonrechter.
Ik ben geen kleine en geen grote webwinkelier en zal ergens in de middencategorie vallen. De contributie die daarbij wordt verlangd door Thuiswinkel.org loopt voor mij in de duizenden euro's per jaar. Dan is er toch geen sprake meer van een verenigingsbijdrage maar van ordinair leeglopen? Het lijkt wel de contributie van een Gooise Golfclub.
Naar mijn idee kan een goede ondernemer uitstekend zonder de "toegevoegde waarde" van Thuiswinkel.org. Een ieder die daar anders over denkt, is uiteraard van harte uitgenodigd om hierop te reageren.
Degene die kan hardmaken dat hij zijn bijdrage aantoonbaar heeft terugverdiend en daarboven nog extra omzet heeft gegenereerd door het Thuiswinkel.org logo, moet mij zeker bijpraten!
Sjongejonge Fokko, verdiep je eerst 'ns in de feiten. 'De verplichting voor een startende ondernemer / webwinkel om op rekening te moeten leveren danwel onder rembours is een draak van een regel die per direkt afgeschaft zou moeten worden.' Dat is geen regel van thuiswinkel, maar gewoon wettelijk verplicht. Al jaren, trouwens. Zou je moeten weten.
@ Hans
En zo algemeen bekend dat 1000 Thuiswinkel.org leden zich tot 1/1/09 daar niet aan hoefden te houden?
Wettelijk verplicht zonder controle op uitvoering ervan door de overheid. Naar de letter van de wet zou elke webshop verboden moeten worden die zich niet aan deze wet houdt?
Ik neem aan dat de onderneming waarvoor je werkt niet van jezelf is?
Nog een vraag voor Hans; jij hebt je duidelijk wel verdiept in de feiten:
Kun jij wel uitleggen op welke wijze kleine ondernemers niet door deze wet / regeling benadeeld worden t.o.v. de grote jongens?
1000 leden van thuiswinkel en alle andere webshops, Fokko. Dus ook die van jou. wat mij stoort is dat je alles bij Thuiswinkel neerlegt, terwijl die gewoon de wet willen handhaven. lang leven de ondernemer. Maar zonder consument geen onderneming. Ondernemers als jij hebben er een handje van alleen maar aan zich zelf te denken. En dan de schuld te gaan zoeken in de grote boze buitenwereld.
Ik ben eigen baas. gek he?
Ik leg zeker de schuld niet neer bij de boze buitenwereld. Ik heb het helemaal niet over schuld. Ik kan prima overleven (zonder Thuiswinkel.org) en dat was ook precies de start van mijn eerste reactie. Het gaat over de toegevoegde waarde van Thuiswinkel.org. Ik trek die in twijfel omdat ik vind dat de kosten van het lidmaatschap de toegevoegde waarde oversteigen. Als jij of wie dan ook de contributie graag betaalt, wie ben ik om daar iets van te vinden?
Toch nog een vraagje: als ik alleen aan mezelf denk, aan wie denk jij dan? Aan het belang van de consument? Zou ik bijzonder vinden, zo'n wereldverbeterende instelling van een ondernemer. Maar ik ga er gemakshalve vanuit dat je wel eigen baas bent maar geen webshop hebt en uit de omringende branches komt?
@ Fokko: als lid van de vakjury kan ik je zeggen dat het al dan niet lid zijn van Thuiswinkel.org niets uitmaakt voor het het winnen van een Thuiswinkel Award. Dus schrijf je gerust in!
@ Marieke,
Dank voor de uitnodiging. Dat wist ik niet! Ik wil nog een jaartje trainen voordat ik mij aanmeld. Ik moet inmiddels stoeien met jongens als bol.com en dan kan kun je maar beter goed voorbereid zijn. :)
Ben het totaal met je eens fokko, die contributie is echt belachelijk en ik heb ook nog niemand gehoord over een omzetstijging door lidmaatschap. Ik denk dat er een heleboel afmeldingen zullen komen, maar daar horen we ws. nooi wat van.
Als ze die bijdrage nou eens lieten afhangen van de winst ipv de omzet dan zou ik wel lid worden.