Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: dealerbedrijf zonder showroom

2017-05-26
  • 3:47

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Maurice van Nieuwenborg verkoopt natuurstenen vloeren op Natuursteen-shop.nl en spreekt over 'booming business'. Jongeling Bram van der Veer verdient aan verwijzingen op Telecomervaring.nl en generatiegenoot Morena van den Wittenboer timmert hard aan de weg met Capricci.nl.

Tekst: Arjan van Oosterhout 

'Misschien is de markt nog niet rijp voor online-verkoop', dacht Maurice van Nieuwenborg toen Natuursteen-shop.nl op 1 september live ging. Hij nam het risico, in de overtuiging dat hij in ieder geval investeerde in het kanaal van de toekomst. Inmiddels kan Van Nieuwenborg stellen dat consumenten de webwinkel al heel goed weten te vinden: 'Het is erg druk. We doen booming business op het moment. Via de site krijgen we niet alleen kortlopende aankopen binnen, maar ook langlopende. Er zijn al online-bestellingen binnen voor het najaar van 2009. Dat heeft me positief verrast.'

Niet meer dan een schil
Op Natuursteen-shop.nl vindt de webshopper het aanbod van de twee grootste importeurs van natuurstenen vloeren in Nederland. Van Nieuwenborg, die opgroeide met de handel in natuursteen: 'In principe is de webwinkel niet meer dan een schil, met een postadres, een telefoonaansluiting en een paar creatieve mensen. De importeurs regelen de feitelijke uitlevering en we hebben contact met andere partijen die bijvoorbeeld vloerverwarming kunnen aanbrengen. In veel andere branches zie je dit soort modellen al heel lang. Maar in onze conservatieve branche was het mogelijk concurrentievoordeel te halen door online te gaan.'

Volgens Van Nieuwenborg zit de kracht van Natuursteen-shop.nl in de mogelijkheid om een vloer in de fysieke showroom van de importeur te bekijken. Aan de helft van de bestellingen in de webwinkel gaat zo'n bezoek vooraf. Omdat de webwinkel zelf 'geen dure kantoorruimte en showrooms' heeft, is de klant gemiddeld goedkoper uit dan bij andere aanbieders. De Limburger ziet zijn webwinkel graag als een 'gewoon dealerbedrijf, alleen dan zonder showroom'. Feitelijk scheidt slechts de voornoemde 'schil' de importeurs nog van directe verkoop. Daar is niet iedereen in de branche blij mee. Van Nieuwenborg: 'Wij maken de boel een stuk transparanter en dat is voor sommige dealers even wennen. Importeurs hebben op termijn denk ik geen bestaansrecht meer als ze dit model niet omarmen.'

Live via webcam
Aan Natuursteen-shop.nl is volgens Van Nieuwenborg een klein jaar gebouwd door WebsDesign uit Venray. Resultaat is een site met heldere navigatie, tal van selectiefilters, gedetailleerde productpagina's en ruimte voor reviews. Volgens de initiatiefnemer komen daar mogelijk live beelden bij, opgenomen door webcams bij importeurs. Ook service is een belangrijk criterium voor de webwinkel. Van Nieuwenborg: 'We geven gegarandeerd binnen 24 uur antwoord op vragen, maar meestel eerder; vaak checken we de mail ook rond middernacht nog.' Op marketinggebied heeft Van Nieuwenborg, behalve een Google Adwords campagne, nog weinig investeringen gedaan. 'We zijn vrij rustig ingestapt.' Over twee à drie jaar moet Natuursteen-shop.nl een begrip zijn en dé raadpleger bij iedere zoektocht naar natuurstenen vloeren.


Lucratief ervaringenplatform
Hoewel het wat onvoorstelbaar lijkt, was er volgens Bram van der Veer écht nog geen website voor klantervaringen met Nederlandse webwinkels in mobiele telefonie. 'Als je de mening over een gsm-webshop wilde peilen, kwam het aan op googelen en vervolgens rondstruinen op allerlei fora.' Met de oprichting van Telecomervaring.nl is die tijd voorbij, volgens de 21-jarige ondernemer, die de opleiding Media- en Informatiemanagement afrondde aan de Hogeschool van Amsterdam. De kennis over zoekmachineoptimalisatie die hij daar opdeed, zet hij nu in om te worden gevonden door mensen die eigen ervaringen over gsm-webshops willen toevoegen of die van anderen willen lezen. Van der Veer verdient aan de verkoopcommissie van webwinkeliers naar wie hij verwijst: 'Telecomervaring.nl is een puur onafhankelijk platform, maar commercieel wel heel interessant met dit cost per sale-model.' Volgens Van der Veer, die zelf redactie voert over de ingediende 'ervaringen', hangt er een affiliatelink achter 60 procent van de webwinkels die ter sprake komen op Telecomervaring.nl.


Webshop en fysieke winkel
Als dochter van een bouwondernemer en een stoffenagente is de 20-jarige Morena van den Wittenboer alweer anderhalf jaar succesvol met Capricci.nl. Op de site biedt de rechtenstudente sieraden- en modeaccessoires aan, die ze inkoopt bij 'eigen internationale adresjes', bijna zonder uitzondering fabrikanten. Dit najaar ging de vernieuwde site live. Hij is behalve in het Nederlands ook in het Engels of Italiaans te lezen. Er is een wishlist toegevoegd en bij het bestelproces zijn e-mails vervangen door winkelwagens. Toch doet Van den Wittenboer, die zelf voorraadhoudend is, nog steeds veel zelf: 'Na binnenkomst van een bestelling stuur ik, meestal dezelfde dag nog, een online-factuur naar de klant. Die heeft vervolgens zeven dagen om te betalen. Pas na betaling verstuur ik het product, waarbij ik zelf kijk welke logistieke oplossing het goedkoopst is.' De promotie van Capricci.nl blijft vooralsnog beperkt tot meepraten op sociale netwerken en fashionsites, waar ze ook winacties wil gaan organiseren. De ambitie? 'Capricci.nl uitbouwen tot een groot bedrijf, met één of meer fysieke winkels.'


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2008