Twinkle | Digital Commerce

'Een op vijf bedrijven stuurt mails na opt-out'

2017-05-26
  • 1:28

Een op de vijf Amerikaanse bedrijven blijft e-mails versturen naar klanten, ook als hun afmelding voor de e-mailservice al formeel is bevestigd. De meeste van deze bedrijven sturen na de bevestiging van het opt-out verzoek nog vier of meer berichten, een praktijk die de verhoudingen met de klant kunnen ondermijnen.

Dat blijkt uit een studie van Return Path onder Amerikaanse bedrijven die actief zijn in retail, consumentengoederen, reizen of de media- en entertainmentbusiness. Uit het onderzoek blijkt dat 11 procent van de bedrijven ook tien dagen na de bevestiging van de afmelding nog vrolijk e-mails rondstuurt.

Ander bevindingen uit de studie, die u hier kunt downloaden, zijn:

* Een grote meerderheid van de onderzochte bedrijven bevestigt na de afmelding direct aan de klant dat het verzoek wordt verwerkt, met behulp van een landingspagina op hun website;

* 11 procent van de onderzochte bedrijven biedt op die unsubscribe landing page de optie de mail voortaan op een ander adres te ontvangen;

* Slecht twee van de 45 onderzochte bedrijven bieden op de pagina de mogelijkheid de frequentie van de ontvangen e-mails te veranderen;

* Even zoveel bedrijven gebruiken de landingspagina om nog eens aan te geven wat de ontvanger allemaal aan de informatie uit de e-mails kan hebben;

* Ook werden er maar twee bedrijven geteld die het opt-out proces aangrijpen om enkele vragen te stellen over het waarom van de afmelding;

* Ongeveer een kwart van de bedrijven vraagt de afmelder het e-mailadres te bevestigen;

* Bij een handvol bedrijven is het nodig eerst ergens in te loggen, alvorens de afmelding kan worden geëffectueerd;

* Twee bedrijven maken afmelders in de dop erop attent dat ze een e-mail moeten sturen om hun wens ingewilligd te krijgen.