Twinkle | Digital Commerce

Goedkoop en eerlijk klantenpanel

2017-05-26
  • 1:49
KlantenpanelAls je een nieuw product of marketingconcept in de markt introduceert ben je er zelf (hopelijk) enorm enthousiast over. Maar wat je doelgroep vindt is veel interessanter. Er zijn veel manieren om dat te weten te komen. Een klantenpanel kan goede input opleveren, maar is ook arbeidsintensief en dus duur. Continu online naar klanten luisteren die van je diensten gebruik maken is goedkoper. En wat je te horen krijgt wellicht eerlijker.
 
Gebruik blogs, nieuwssites en fora
Als je de juiste blogs, nieuwssites, fora en productreviews weet te vinden lees je daar de ongezouten mening van consumenten. De kans dat je vooral 'opbouwende kritiek' vindt is groter dan dat je een blog vol complimenten aantreft. Dat is frustrerend, maar je hebt er uiteindelijk meer aan. Je kunt iets aan het probleem doen, en daardoor wordt je product steeds beter.
 
Neem iemand in dienst die de hele dag weblogs leest
Nee hoor, niet nodig. Er zijn genoeg nieuwsservices die automatisch het internet scannen op zoek naar discussies met jouw product of dienst in de hoofdrol. Het overzicht krijg je in een mailtje zodat je snel de interessant items kunt selecteren en tot actie kunt overgaan. Clipit News is zo'n service. Het mooie hiervan is dat het geen steekproef is. Je bent altijd op de hoogte van (on)tevreden klanten.
 
Lees op Twitter de mening van early adopters
Naast fora en weblogs wordt Twitter ook steeds populairder. Het uitgangspunt is dat je in plaats van één lang artikel, steeds kleine stukken tekst naar Twitter stuurt. Er ontstaat een soort dagboek van je activiteiten. Het idee is dat je niet afhankelijk bent van je PC, maar ook via mobile devices met SMS of mail tekst aan je Twitter-pagina kunt toevoegen. Juist de early adopters van nieuwe producten gebruiken ook Twitter. Clipit scant tegenwoordig ook Twitter-berichten, waardoor je enorm snel op de hoogte bent van wat de eerste gebruikers van je product vinden. Je kunt problemen al oplossen voordat de massa ermee aan de slag gaat. Of voorkomen dat de massa niet met je product aan de slag gaat!