Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: Lilianshouse.nl, Aaibaarheidsfactory.nl

2017-05-26
  • 3:43

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Lilian Kraaij vond het in de combinatie van een webwinkel met een persoonlijk woonmagazine. De Virtuele Vakman ziet brood in specialistische vergelijkingssites in de witgoedsector. En Aaibaarheidsfactory.nl slijt alles wat aaibaar is.

Tekst: Arjan van Oosterhout

Te zakelijk, te afstandelijk, te anoniem, lange levertijden, schreeuwende reclame of zogenaamd redactionele artikelen die feitelijk zijn gesponsord: aan de woonsites die trendwatcher en woonexpert Lilian Kraaij uit interesse bezocht, mankeerde altijd wel wat. Ze besloot de handen uit de mouwen te steken en houdt sinds kort haar eigen webwinkel Lilianshouse.nl in de lucht.

Een virtuele huisvriendin
Kraaij benadrukt dat Lilianshouse.nl in de basis een woon- en lifestylemagazine is, mét een webwinkel. Op de site staan nieuwtjes, fotoreportages en achtergrondinformatie over wonen en persoonlijke verhalen van vrouwen over hoe ze leven en welke woonkeuzes ze maken. Voor de initiatiefneemster, die de site niet voor niets haar eigen naam gaf, is een hoofdrol weggelegd: 'Je ziet foto's van me, je ziet me op woonbeurzen rondlopen en ik geef mijn mening over de woonbladen. Hiermee wil ik laten zien dat er een echt persoon achter de site zit, een soort vriendin, die je graag regelmatig ziet.'
Een onafhankelijke vriendin ook, bezweert ze zelf: 'Ik word helemaal naar van al die gesponsorde websites zonder eigen mening. Ik ben redactioneel dan ook volledig onafhankelijk en werk niet met advertenties. Alle inkomsten moeten komen uit de webshop.' Het aanbod daarin varieert van goedkope accessoires tot dure meubels in allerlei stijlen, afkomstig van verschillende leveranciers. Ze vielen voor het concept van Lilian Kraaij, dat ze samen met zwager en tv-persoonlijkheid Rob Muntz ontwikkelde. 'Het online-magazine is bepalend voor de meerwaarde. Het was ook de manier om de conservatieve meubelbranche ervan te overtuigen dat ik niet zomaar een huisvrouwtje ben die ook een webwinkeltje wil beginnen. Zeker omdat ik zelf geen voorraad wil houden. Toen ze het magazine zagen, begrepen ze het concept en stonden ze daar voor open.'

Gezellige webwinkel
Het ontbreken van eigen voorraad maakt het volgens Kraaij mede mogelijk om klanten geen verzendkosten in rekening te brengen. Dat werkt psychologisch goed, denkt ze, hoewel ze bij kleine bestellingen uiterst goede prijsberekeningen moet maken. Een vaste logistieke partner heeft Kraaij niet. Afhankelijk van de grootte en prijs van het bestelde gaat ze in zee met ofwel TNT Post ofwel de gespecialiseerde meubeldistributeur JP Haarlem Delivery.
Kraaij is tegenwoordig fulltime bezig met Lilianshouse.nl, wat volgens haar moet voelen als een mix tussen een gezellige webwinkel en een stijlvolle glossy: 'Geen koude Bol.com-site, maar ook geen poppenhuis.' Free publicity en een Google AdWords-campagne moeten de bekendheid van en het bezoek aan Lilianshouse.nl vergroten.
Met het platform hoopt Kraaij de traditionele en volgens haar angstige woonbranche te moderniseren: 'Mijn doel is om binnen nu en twee jaar de tien grootste meubelproducenten mee te krijgen in mijn concept.'



Bewuste fabriek met aaibare waar
Na jarenlang als medisch secretaresse te hebben gewerkt, besloot Angela Zutt in de zomer van 2007 dat het anders moest. 'Ik wilde graag iets nieuws doen. Iets positiefs, voor mezelf en voor anderen.' Het resultaat van haar overpeinzingen en een cursus resultaatgericht ondernemen is Aaibaarheidsfactory.nl. De webwinkel verkoopt sinds augustus letterlijk en figuurlijk aaibare producten als gebreide knuffels, handgemaakte kaarsen en kussenslopen met poëtische teksten. Bijna het gehele assortiment bestaat uit fairtrade artikelen, van onder meer de merken Fair Trade Original, Plint en Dipam. Voor de verzending, die boven een bestelling van 50 euro gratis is, voorziet Zutt de artikelen eigenhandig van een speciale verpakking.
De initiatiefneemster houdt voorraad op de zolder van haar woonhuis in Zutphen. Ze zegt niet zozeer in te spelen op de toenemende hang naar spiritualiteit: 'Het is veel meer het bewuste waar ik op mik.' Een recente vermelding op Flavourites.nl, die 'de leukste webshops' rubriceert, heeft het bezoek aan haar webshop doen verdrievoudigen. Zelf zegt Zutt zich nog te gaan verdiepen in de marketingmogelijkheden om het bezoek te stimuleren.



Vergelijken op wasprogramma's
Een vergelijkingssite waarop je specifiek kunt zoeken naar relatief stille wasmachines met een speciaal babywasprogramma. Dat is De Virtuele Vakman in een notendop. Volgens initiatiefnemer Donald Wegman zijn de bestaande productvergelijkingssites sterk gericht op prijs, terwijl de consument een passend artikel zoekt: 'Naar mijn gevoel begin je dan niet bij de prijs, maar bij de producteigenschappen.'
Op Virtuelevakman.nl, waar ook url's als Koelkastzoeken.nl en Wasmachinezoeken.nl op uit komen, worden geen producten verkocht. Ook zijn er geen links naar webwinkels te vinden. De inkomsten van Wegman, die b2b-equivalent ElektroVakman met succes verkocht aan United Retail, komen uit zogenoemde infobanners van fabrikanten. Daar zullen nog tal van inkomstenbronnen bij komen, te beginnen met een 'erkende dealer-selector' en een instore-applicatie voor witgoedwinkels. De Virtuele Vakman is ook druk bezig met de ontwikkeling van mobiele websites.



Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 09-2008