Twinkle | Digital Commerce

Vaktrend: inspirational shopping

2017-05-26
  • 3:31

Hoe kunt u de hedendaagse consument nog online verbazen? Marketeers moeten de moeite nemen om het de bezoeker naar de zin te maken. Om de consument te inspireren, te vermaken en te verleiden tot een aankoop. De nieuwe trend is inspirational shopping. En gelukkig zien we de eerste voorbeelden hiervan online.

Tekst: Geert-Jan Smits

In de online-wereld komt vooral de taakgeoriënteerde bezoeker aan zijn trekken. Dat is een consument die bij binnenkomst al precies weet wat hij wil kopen. Met een goed werkende 'geleide' navigatie, een zoekfunctie en een 'snel-bestel' functionaliteit is de gemiddelde webshop in staat hem eenvoudig te bedienen. Maar het gemiddeld aantal bestelde artikelen zal laag zijn. De enige hoop is nog dat deze bezoeker de kassakoopjes meeneemt.

De oriënterende consument
De minder doelgerichte consument komt er in een webwinkel vaak bekaaid af. Er is weinig te beleven en hij ervaart dus geen reden om 'rond te hangen'. Kijk nu eens naar winkelcentra. Die fungeren vaak als hangplek voor consumenten. Ze dwalen er doorheen, zonder vooropgezet doel. Ze laten zich inspireren door de mooi ingerichte etalages, ze speuren de winkels af naar trends en passen hier en daar wat kledingstukken. Ook in de offline-wereld is echter volop ruimte voor dergelijke sociaal georiënteerde taken.

De uitdaging
Elke marketeer zou daarom de online-omgeving een facelift moeten geven. De uitdaging is om van een bezoek aan de webwinkel een ware belevenis te maken. Een digitale hangplek waar je filmpjes kunt bekijken, tips kunt ophalen, nieuwe trends kunt ontdekken, bekenden kunt ontmoeten. En uiteraard producten kunt aanschaffen. We bespreken drie voorbeelden die aantonen dat een webshop een belevenis kan zijn. En dat inspirerend virtueel winkelen wel degelijk mogelijk is.

Case 1: Shopping by outfit (Martin+Osa)
Welke kledingstukken verkopen het beste in een winkel? Inderdaad, die op de paspop. De retailer Martin+Osa heeft een pracht website waar de bezoeker zich kan laten inspireren. In het onderdeel Shop by outfit vindt u een tiental bewegende modellen. Ze draaien zich regelmatig om en kijken u verleidelijk aan. Bij mouse over komt de dame in kwestie naar u toe en maakt een paar pasjes. Door de resultaten te filteren, stappen de dames uit beeld die er niet meer toe doen. Alles bij elkaar een attractieve en inspirerende manier om kledingstukken te tonen. Door het aanbieden van combinaties neemt bovendien de kans op een hoger bonbedrag toe.

Case 2: Shopping by room (Pottery Barn)
Pottery Barn is een grote retailer die zich volledig toelegt op de inrichting van het huis. Het bedrijf heeft naast winkels in Amerika en Canada een fantastische website.

Hier vindt de oriënterende en rond-dolende bezoeker onder andere tips
• voor bloemschikken;
• voor het organiseren van cocktailparty's (met handige recepten);
• video's van bekende interieur-designers die hun geheimen delen;
• kleuradviezen;
• een pillow design tool en
 room design tools.





Alle tools zijn prachtig visueel vorm-gegeven en bieden drag-and-drop functionaliteiten. En altijd is er een nette link naar de verkoopomgeving. Binnen shop by room flitsen tientallen volledig ingerichte ruimtes voorbij. U kunt er een aanklikken en bekijken. Bevalt de inrichting, dan kunt u alle tentoongespreide artikelen eenvoudig bestellen. Wederom een prachtige manier om uw bezoekers te inspireren en het bonbedrag te verhogen.

Case 3: Shopping by trend (Crate & Barrel)
Asos.com is de grootste online-modezaak van de UK en trekt wekelijks meer dan 1 miljoen bezoekers. De webshop is een combinatie van een modemagazine en een webwinkel. Het assortiment omvat meer dan 9.000 items en wekelijks komen er 500 nieuwe kledingstukken bij. Genoeg reden om regelmatig terug te keren. Winkelen kunt u er op basis van shop by trend. Twee trends vormen de basis voor het tonen van een aantal gerelateerde kledinglijnen. U kunt er razendsnel doorheen surfen en uiteraard is veel aandacht besteed aan de 'visualiteit' van de omgeving. Klikt u op een bepaald product, dan krijgt u direct een model op de catwalk te zien, die het kledingstuk toont. U waant zich middenin een modeshow.


Best practice-tips

• Onderzoek de mogelijkheden om het productassortiment op een -andere manier te ontsluiten dan met de standaardmethode van -navigeren en zoeken.
• Onderzoek hoe u de bezoeker kunt inspireren, kunt verrassen, -suggesties kunt geven.
• Onderzoek hierbij op welke slimme manier u het bonbedrag kunt -verhogen door combinaties van artikelen te tonen.
• Besteed veel aandacht aan de multimedialiteit van de omgeving; maak gebruik van rich internet, beeld, video en geluid.



Mocht u andere voorbeelden kennen, mail ze dan naar geertjan.smits@junglerating.nl

Geert-Jan Smits is directeur van internetadviesbureau Jungle Rating.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2008