Twinkle | Digital Commerce

Nederlands grootste webwinkel bekend

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:40

Twinkle, het vakblad voor webwinkeliers, brengt 30 september de eerste Twinkle100 uit. De ranglijst zet de honderd grootste Nederlandse webwinkels op een rij. Naast voor de handliggende kandidaten als Wehkamp.nl, Otto.nl en Bol.com bevat de ranglijst ook verrassende hoogvliegers.

De Twinkle100, die op de Thuiswinkel Update wordt gelanceerd, meet de top van de Nederlandse online retailers breed uit. Twinkle verzamelde de gegevens door middel van een eigen onderzoek en de uitkomst is nog een verrassing voor alle partijen. De eerste editie van de Twinkle100 geeft niet alleen inzicht in de omzet van de webshops, maar laat ook informatie zien over aantallen unieke bezoekers, betalingsmogelijkheden, services en wie met welke leverancier samenwerkt. Deze ranglijst draagt zo bij aan de transparantie van de branche. Zo brengt de top 100 in beeld dat de gezamenlijke omzet van de webshops in de lijst 3,9 miljard euro bedraagt.

Hell of a job
De Amerikaanse equivalent van Twinkle, Internet Retailer, maakt jaarlijks een Top 500. 'Onze Nederlandse ranking is daarmee vergelijkbaar', zegt Paul Petermeijer. De uitgever van Twinkle is initiatiefnemer van deze 'hall of fame' en merkte dat het verzamelen van de gegevens geen sinecure was. 'We hebben uitgezocht wat de online omzet van de Nederlandse webwinkels over 2007 is en wie dus de grootste webshop heeft. A hell of a job, al is het alleen maar omdat een deel van deze organisaties hun cijfers niet bekend wil maken.'
De retailers zijn vooraf op de hoogte gebracht, maar weten nog niet op welke plek ze uitkomen. 'We hebben alle betrokken retailers hun omzetcijfers voorgelegd en gevraagd deze naar waarheid bij te stellen. Dit komt de betrouwbaarheid van de ranking ten goede', reageert Petermeijer.

Gemêleerd gezelschap
De Twinkle100 bestaat uit een gemêleerd gezelschap van onder meer startende webwinkels, pure players en bekende retailers. Naast leveranciers van producten nemen ook dienstenaanbieders uit de reisbranche en de financiële dienstverlening een grote plaats in. 'Merken die voorheen alleen offline werkten zoals Hema en KLM hebben tegenwoordig hoge online verkoopcijfers', merkt Petermeijer op.