Een paar jaar geleden moesten de medewerkers van Ryanair het ontgelden. Zij mochten hun telefoon niet meer op het werk opladen. Nu zijn het de vergelijkingswebsites voor vliegtickets, zoals CheapTickets en Wegolo.com, die Ryanair aan wil pakken door boekingen via deze websites niet langer te accepteren. Opmerkelijk, want je zou toch zeggen; elke klant is er een. De marketingmachine van Ryanair draait naar mijn idee weer op volle toeren. Juridisch gezien is dit ook een interessante kwestie.
Mijn collega Arnoud Engelfriet schreef vandaag al een blog over Ryanair en de juridishe gevolgen van scrapen (het hergebruiken van stukjes informatie van een website op je eigen website). Arnoud: 'Het scrapen van andermans site is juridisch nogal tricky. Je krijgt te maken met databankrechten, auteursrechten en geschifte, pardon geschriftenbescherming.'
Nu is er nog een ander punt wat naar mijn mening aandacht verdient en dat is het sluiten van de overeenkomst. In het bericht op Twinkle geeft Walter Goffin van Wegolo.com het volgende aan: 'Wij zijn een interface, geen merchant. De consument boekt niet bij ons, maar rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij.'
Nu zitten hier juridisch gezien nog wel een paar haken en ogen aan. De vergelijkingswebsite kan zichzelf namelijk op verschillende manieren presenteren. Dat kan als een website die alleen bemiddelt bij de koop van een ticket of als een vergelijkingswebsite die een overeenkomst met de consument sluit en het ticket zelf weer inkoopt bij de luchtvaartmaatschappij. Voor de consument is dat naar mijn mening lang niet altijd even duidelijk. Met name omdat het bestelproces ook via deze vergelijkingswebsites verloopt. Je ziet maar weinig van de luchtvaartmaatschappij zelf.
Aan vergelijkingswebsites, die zeggen geen partij te zijn bij de overeenkomst, zou ik als luchtvaartmaatschappij wel een aantal eisen stellen. De formulieren op de vergelijkingswebsites dienen bijvoorbeeld te voldoen aan alle relevante informatieplichten die voortvloeien uit de wet (stappen in het bestelproces, totaaloverzicht bestelling, juiste terhandstelling van de voorwaarden etc.). Als de vergelijkingswebsite niet voldoet, is het voor de consument mogelijk om van de overeenkomst af te kunnen. Daar zit je als luchtvaartmaatschappij niet op te wachten. Dat een luchtvaartmaatschappij hierin kieskeurig is en een zwarte lijst van vergelijkingswebsites maakt, lijkt mij geen probleem.
Technisch gezien zal het alleen een interface zijn, maar juridisch kan het behoorlijk complex worden.
Mijn collega Arnoud Engelfriet schreef vandaag al een blog over Ryanair en de juridishe gevolgen van scrapen (het hergebruiken van stukjes informatie van een website op je eigen website). Arnoud: 'Het scrapen van andermans site is juridisch nogal tricky. Je krijgt te maken met databankrechten, auteursrechten en geschifte, pardon geschriftenbescherming.'
Nu is er nog een ander punt wat naar mijn mening aandacht verdient en dat is het sluiten van de overeenkomst. In het bericht op Twinkle geeft Walter Goffin van Wegolo.com het volgende aan: 'Wij zijn een interface, geen merchant. De consument boekt niet bij ons, maar rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij.'
Nu zitten hier juridisch gezien nog wel een paar haken en ogen aan. De vergelijkingswebsite kan zichzelf namelijk op verschillende manieren presenteren. Dat kan als een website die alleen bemiddelt bij de koop van een ticket of als een vergelijkingswebsite die een overeenkomst met de consument sluit en het ticket zelf weer inkoopt bij de luchtvaartmaatschappij. Voor de consument is dat naar mijn mening lang niet altijd even duidelijk. Met name omdat het bestelproces ook via deze vergelijkingswebsites verloopt. Je ziet maar weinig van de luchtvaartmaatschappij zelf.
Aan vergelijkingswebsites, die zeggen geen partij te zijn bij de overeenkomst, zou ik als luchtvaartmaatschappij wel een aantal eisen stellen. De formulieren op de vergelijkingswebsites dienen bijvoorbeeld te voldoen aan alle relevante informatieplichten die voortvloeien uit de wet (stappen in het bestelproces, totaaloverzicht bestelling, juiste terhandstelling van de voorwaarden etc.). Als de vergelijkingswebsite niet voldoet, is het voor de consument mogelijk om van de overeenkomst af te kunnen. Daar zit je als luchtvaartmaatschappij niet op te wachten. Dat een luchtvaartmaatschappij hierin kieskeurig is en een zwarte lijst van vergelijkingswebsites maakt, lijkt mij geen probleem.
Technisch gezien zal het alleen een interface zijn, maar juridisch kan het behoorlijk complex worden.
Steven, goed dat je er even de vinger op legt. Dan heb ik nog een vraag: Kan het zijn dat zo'n vergelijkingsstite zichzelf ziet als een soort 'dropshipper': hij haalt orders binnen maar plaatst die vervolgens bij de leverancier, die ook uitlevert. Maar de overeenkomst wordt gesloten tussen consument en dropshipper. Een veel voorkomend fenomeen bij spullen-webwinkels (wijn, TV's), maar kan dit op die manier ook met diensten? (vliegtickets, hotelboekingen)
Martin: In het geval van dropshipping zijn er contracten tussen de leverancier en de webshop. De webshop draagt het risico. Dat is hier niet het geval. Deze boekings/vergelijkingswebsites zeggen: de overeenkomst wordt direct met de luchtvaartmaatschappij gesloten en wij zijn geen partij bij deze overeenkomst. Bij dropshipping ben je altijd een partij. Vergelijkingswebsites met een bestelmogelijkheid hebben iets weg van een agent en/of een reseller en zijn naar mijn mening ook partij bij de overeenkomst (gezien het bestelproces). Hiervoor worden meestal overeenkomsten gesloten. Ryanair heeft duidelijk geen overeenkomst met deze vergelijkingswebsites.
Ik zag dat wegolo al verkeerd werd geschreven als webgolo ..slordig. wegolo is een 100% neutrale vergelijkingssite die alle 'all-in'prijzen weergeeft van de lowcost airlines. dit betekend ook de taxen, creditkaartkosten en alle verplichte toeslagen die de low cost airlines berekeken om de boeking te kunnen afsluiten. In de presentatie van wegolo laten we de diverse héén- en terugreizen zien die met elkaar gecombineerd kunnen worden, ( de ene low cost voor de héénreis en eventueel een andere voor de terugreis )waarbij er aanzienlijke prijsvoordelen ontstaan. Onze klanten kunnen dan ofwel rechtstreeks naar de lowcost airliens gaan om deze te boeken, of krijgen ze de keuze deze boeking(en) - met name als het om 2 verschillende lowcost airlines gaat voor hun retourvlucht) deze via één enkele transactie door wegolo te laten boeken. Hiervoor berekenen we extra 7 euro per vlucht, doch e.e.a. weegt niet op tegen het grote prijsverschil die de klant heeft door de selectie te maken en goedkoopste héén én terugvlucht te combineren. Wegolo gaat vwb haar prijsvergelijk dus tot aan het 'gaatje' en meldt overduidelijk dat er een kleine toeslag is - optioneel- als de boeking via wegolo verloopt. Wegolo heeft daarnaast ook nog een 24/7 helpdesk die in 5 talen ondersteuning geeft aan klanten die via wegolo geboekt hebben. Kortom WEGOLO biedt een 2 luik van diensten , nl. een gratis en 100% neutrale vergelijkingssite en 2, een mogelijkheid tot direct boeken, waarbij de voorwaarden helder worden vermeldt.
@Walter: Staat 1x in de tekst. Zal het aanpassen.
Dat Wegolo het allemaal goed doet, wil ik gerust aannemen. Daar gaat m'n blog niet over.
In de blog ga ik in op het sluiten van de overeenkomst. Met wie doe je dat als consument? Doe je dat met de luchtvaartmaatschappij of de vergelijkingswebsite? De vergelijkingswebsites zeggen geen partij te zijn bij de overeenkomst. Ik zeg van wel.
Hoe zie jij dat?
In het geval van 'wegolo' gaat de consument direct een overeenkomst met de betreffende luchtvaartmaatschappij(en) aan. Het e-ticket en boekings bevestiging gaat dan ook direct van de luchtvaartmaatschappij(en) naar de klant via zijn opgegeven e-mail adres. De luchtvaartmaatschappij(en) hebben dus een direct contact en contract met de eindgebriker/passagier. Wegolo's diensten faciliteren dus het zoek, vergelijk en eventueel ook het boekingsproces. De passagier blijft ten aller tijde , rechtstreeks 'klant' van de betreffende luchtvaartmaatschappij(en). Dit wordt ook helder gecommuniceerd tijdens het boekingsproces en de gebruiker dient verplicht aan te geven dat hij/zij de vervoersvoorwaarden van de airline(s) heeft gelezen en goedgekeurd, zo niet, dan kan de boeking via wegolo niet plaatsvinden.
Cruciaal voor het begrip 'overeenkomst' lijkt me toch te zijn: aan wie ik als consument betaalde. Betaal ik aan Wegolo of aan de luchtvaartmaatschappij? 1- Als ik aan de carrier betaal, krijgt Wegolo een fee van de maatschappij. 2- Als ik aan Wegolo betaal, draagt Wegolo af aan de maatschappij. Maar in het 1e geval heb ik als consument een rechtstreekse overeenkomst met de carier, in het 2e geval een overeenkomst met Wegolo. Zou ik denken als consument.