Twinkle | Digital Commerce

Ryanair versus vergelijkingswebsites

2017-05-26
  • 1:56
Ryanair_wegoloEen paar jaar geleden moesten de medewerkers van Ryanair het ontgelden. Zij mochten hun telefoon niet meer op het werk opladen. Nu zijn het de vergelijkingswebsites voor vliegtickets, zoals CheapTickets en Wegolo.com, die Ryanair aan wil pakken door boekingen via deze websites niet langer te accepteren. Opmerkelijk, want je zou toch zeggen; elke klant is er een. De marketingmachine van Ryanair draait naar mijn idee weer op volle toeren. Juridisch gezien is dit ook een interessante kwestie.

Mijn collega Arnoud Engelfriet schreef vandaag al een blog over Ryanair en de juridishe gevolgen van scrapen (het hergebruiken van stukjes informatie van een website op je eigen website). Arnoud: 'Het scrapen van andermans site is juridisch nogal tricky. Je krijgt te maken met databankrechten, auteursrechten en geschifte, pardon geschriftenbescherming.'

Nu is er nog een ander punt wat naar mijn mening aandacht verdient en dat is het sluiten van de overeenkomst. In het bericht op Twinkle geeft Walter Goffin van Wegolo.com het volgende aan: 'Wij zijn een interface, geen merchant. De consument boekt niet bij ons, maar rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij.'

Nu zitten hier juridisch gezien nog wel een paar haken en ogen aan. De vergelijkingswebsite kan zichzelf namelijk op verschillende manieren presenteren. Dat kan als een website die alleen bemiddelt bij de koop van een ticket of als een vergelijkingswebsite die een overeenkomst met de consument sluit en het ticket zelf weer inkoopt bij de luchtvaartmaatschappij. Voor de consument is dat naar mijn mening lang niet altijd even duidelijk. Met name omdat het bestelproces ook via deze vergelijkingswebsites verloopt. Je ziet maar weinig van de luchtvaartmaatschappij zelf.

Aan vergelijkingswebsites, die zeggen geen partij te zijn bij de overeenkomst, zou ik als luchtvaartmaatschappij wel een aantal eisen stellen. De formulieren op de vergelijkingswebsites dienen bijvoorbeeld te voldoen aan alle relevante informatieplichten die voortvloeien uit de wet (stappen in het bestelproces, totaaloverzicht bestelling, juiste terhandstelling van de voorwaarden etc.). Als de vergelijkingswebsite niet voldoet, is het voor de consument mogelijk om van de overeenkomst af te kunnen. Daar zit je als luchtvaartmaatschappij niet op te wachten. Dat een luchtvaartmaatschappij hierin kieskeurig is en een zwarte lijst van vergelijkingswebsites maakt, lijkt mij geen probleem.

Technisch gezien zal het alleen een interface zijn, maar juridisch kan het behoorlijk complex worden.