Twinkle | Digital Commerce

De website van Restaurant Vermeer: Tag und nacht geoeffnet, Heute geschlossen

2017-05-26
170130
  • 1:50

De zomervakantie is een perfecte tijd om, eens lekker samen te gaan eten. Geen gehaaste zakendiners waar je net een glaasje wijn mag drinken, maar echte even samen ontspannen eruit en lekker lang verwend worden. Dromend van torentjes met tarbot en truffel, krullen eendenlever, roze lamskroon, warme madeleines bij de koffie en de mooiste wijnen van de wereld. Het water loopt me uit de mond... Snel even boeken op het Internet! Culinaire voorpret op het wereldwijde web.

Wij wonen praktisch naast restaurant Vermeer in Amsterdam. Volgens kenners absolute top. Maar, we zijn er nog nooit geweest... Niet dat wij niet wilden. Vermeer is gewoon nooit open als wij zin hebben in 7 gangen haute cuisine. Ook dit jaar is Vermeer weer bijna 2 maanden dicht tijdens de zomervakantie, net als in december en januari.
Tag und Nacht geoeffnet, Heute geschlossen... Maar GEEN WOORD daarover op hun website. Je kunt zelfs gewoon reseveren.

De helft van de Lekker-gids is gesloten in juli, augustus en januari. Da Vinci en Maasbracht en zelfs het chique La Rive in het Amstel Hotel... Maar ook bij La Rive geen informatie op de website, maar wel de mogelijkheid om te reserven. Een virtuele dichte deur...

Restaurants klagen dat het allemaal geen vetpot is. Ze sluiten noodgedwongen in de stille perioden. Onzin natuurlijk. Vermeer zit in een stad vol toeristen die uit de handen willen blijven van de ‘tourist traps’ op het Rokin of in de Warmoesstraat. Waarom geen greatest hits menu? Of een zomerse zondagmiddaglunch met bijzondere witte wijnen? De websites zijn zomer en winter hetzelfde...
Of heeft alleen de gehaaste zakenelite recht op jouw culinaire creaties? Zo komt er dus nooit een lekker-eten-cultuur in Nederland en wordt het nooit een vetpot. Dat wil een gepassioneerde chef-kok toch niet?

De Lekker-site meldt eerlijk de openings-, of beter, sluitingstijden. Maar de meeste eigen websites melden niks en je kunt zelfs reserveren als ze dicht zijn... heel frustrerend als je echt lekker trek hebt en op speurtocht gaat op het web.

Gek op klanten zijn ze in elk geval niet bij die restaurants die hun deuren te pas en te onpas sluiten. Waarom verbannen de Michelin en de Lekker deze restaurants niet van hun hitlijsten. Wat is er gastvrij aan die gesloten deur? Geen ‘mesje-vorkje’ als je minder dan 6 dagen per week, het jaarrond, open bent!
Dat verdienen ze niet.