Twinkle | Digital Commerce

Aantal koopjesjagers op internet stijgt

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:25

Het aantal klanten dat het bestelproces in een webwinkel voortijdig verlaat, is in het afgelopen jaar gestegen. De belangrijkste oorzaak hiervan is het veranderde koopgedrag van de consument.

Omdat online consumenten steeds meer producten en prijzen vergelijken, is het aantal klanten dat een webwinkel verlaat zonder iets te kopen in het eerste kwartaal met bijna 19 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2007. Dit blijkt uit cijfers van MarketLive waarover eMarketer schrijft.

Volgens de onderzoekers zijn consumenten niet meer bang om iets online te kopen vanwege de veiligheid van een webwinkel of omdat het bezorgen te duur is, maar zijn ze gewoon op zoek naar de scherpste aanbieding. 'Het toegenomen gebruik van prijsvergelijkingssites en zoekmachines leidt tot lagere conversiepercentages', aldus eMarketer.

'Ongeveer tweederde van de consumenten begint zijn zoektocht bij een zoekmachine. Velen zijn dus nieuw op een e-commercesite en verlaten de site daarom eerder als ze niet kunnen vinden wat ze zoeken', legt onderzoekster Jaye Sullivan van MarketLive uit.

In een jaar tijd is het voortijdig vertrek van een webwinkel zonder iets te kopen gestegen van 57,9 tot 59,4 procent. De conversie van Amerikaanse webwinkels is daarentegen wel met een half procent toegenomen tot bijna 4 procent.

Redenen
Uit een recente studie van PayPal blijkt dat de hoge bezorgkosten voor de meeste consumenten reden zijn om van een koop af te zien. Maar liefst 43 procent gaf dit aan als belangrijkste drempel bij het kopen.

Iets meer dan een derde van de ondervraagden heeft geantwoord dat het uiteindelijke koopbedrag hoger was dan waar ze op hadden gerekend. Dat was voor hen reden om de winkelwagen weer leeg te maken.

En ruim een kwart keert weer terug naar de vergelijkingssite om andere producten te gaan bekijken.