Twinkle | Digital Commerce

'Kinderen zijn immuun voor banners'

2017-05-26
170123
  • [nieuws]
  • 1:05

China-internetAdverteerders blijken kinderen via internet maar moeilijk te kunnen bereiken. Twee op de drie kinderen klikt niet of nauwelijks op banners. Als kinderen al op reclames klikken, gaat dat vaak per ongeluk.

Dat is één van de uitkomsten van een onderzoek naar het surfgedrag van kinderen van 2C Usability en Mijn Kind Online.

Kinderen zijn niet geïnteresseerd in reclame op internet. Veel kinderen gaan advertenties zoveel mogelijk uit de weg, bijvoorbeeld door alle afbeeldingen aan de rechterkant van het scherm als reclame te bestempelen en te negeren, schrijft het Nederlands Dagblad.

Wel blijkt dat kinderen het steeds moeilijker vinden reclames te onderscheiden van inhoud, zoals spelletjes. Doordat ook websitemakers weten dat de jeugd minder gevoelig is voor banners, verstoppen sommigen de advertenties op het inhoudelijke deel van de website.

'Voor kinderen is internet een vorm van spelen, maar internet is geen kinderspel', zegt onderzoeker Remco Pijpers. Toch is er wel wat veranderd in het surfgedrag van kinderen, volgens Pijpers. 'De tijd dat kinderen op alles klikken wat maar beweegt en knippert (dus ook op praktisch alle banners), die tijd is voorbij.' Kinderen lijken inmiddels bijna net zo immuun voor banners als volwassenen.

Voor het onderzoek zijn online 311 meisjes en 293 jongens van vijf basisscholen en één middelbare school ondervraagd.