Betalen via een papieren acceptgiro is bijna verleden tijd. Niet meer dan 3 procent van de Nederlanders betaalt nog op die manier. Steeds vaker wordt er gebruik gemaakt van betaalmogelijkheden op internet.
Dat concludeert de Consumentenbond na een onderzoek onder drieduizend consumenten. Van de ondervraagden zegt bijna driekwart zijn rekeningen te betalen via automatische incasso. Zeker 72 procent van de consumenten geeft aan tenminste enkele keren per jaar gebruik te maken van betaalmogelijkheden op internet, bijvoorbeeld voor de aankoop in een webwinkel. In de meeste gevallen wordt daarvoor iDeal gebruikt (64 procent), gevolgd door de creditcard (24 procent) en Paypal (6 procent), aldus de bond.
Opvallend is de sterke stijging in het gebruik van internetbankieren. Tegenwoordig regelen negen op de tien consumenten hun bankzaken via internet. In 2004 deed iets meer dan de helft van de consumenten dit.
Het volledige onderzoek naar het betaalgedrag van Nederlanders is na te lezen in de Geldgids van juni 2008.
Daar merk ik helemaal niets van. Wij bieden onze klanten o.a. giro, bankoverschrijving, machtiging en iDeal aan. Op 1 staat bankoverschrijving, op 2 giro en op 3 iDeal. Het heeft gewoon te maken met de doelgroep. Vrouwen kiezen vaker dan gemiddeld voor acceptgiro, ouderen kiezen vaker voor overschrijving.
40% van de consumenten wil achteraf betalen, aangezien de bestelling ook pas de volgende dag wordt geleverd. Het kredietrisico kan via eFactoring worden afgedekt. Dit is tegenwoordig de oplossing voor webwinkels om consumenten de populairste betaalwijze(acceptgiro/op rekening) aan te bieden en de risico?s uit te besteden aan een externe partij..Bij http://www.icmo.nl is ook volledige outsourcing mogelijk: facturen versturen, credit checks, debiteurenbeheer, risico overname, eFactoring, herinneringen versturen, incasso, etc.