Ooit voerde ik een opdracht uit voor een kleine telecomoperator. De eigenaar zat het liefst in bad op zijn mobile device te kijken hoeveel belminuten er op dat moment over zijn switches liepen.
Michel, zei hij, gesleep met goederen is nergens goed voor. Je moet verdienen aan iets waar je niet te veel handling aan hebt. Voor alle duidelijkheid, hij zat niet in bad toen hij dat zei.
Nu, ongeveer 10 jaar later stikt het in de wereld van de bedrijfsconcepten op basis van de verkoop van digitale informatie. De meest bekende betreffen natuurlijk muziekdownload sites, videostreaming sites en software download winkels. In onze klantenkring bevinden zich nu ook enkele webshop exploitanten die bij wijze van spreke hun digitale verkoop vanuit bad kunnen regelen.
De concurrentie is natuurlijk wel hevig bij dit soort diensten. En daarom is het slim om ook bij de verkoop van digitale goederen niet precies hetzelfde te doen als de rest, maar gewoon een mooie niche te vinden.
Op springwise las ik over een mooi voorbeeld. Firstlook is een bedrijf dat geniet van het feit dat de zon voor niets opgaat en leeft van de wind. Zij hebben gezien dat de zoektocht naar alternatieve energie de nieuwe goldrush is. En zoals de verkopers van pikhouwelen profiteerden van de vele goudzoekers tijdens de Goldrush, biedt Firstlook de nieuwe goudzoekers belangrijke tools aan.
Om vast te stellen waar je zonnepanelen of windmolens moeten staan heb je natuurlijk informatie nodig. Firstlook verkoopt gedetailleerde rapporten met daarin informatie over hoeveel wind of zonuren een bepaald gebied kan verwachten. Deze verwachting is gebaseerd op meteorologische gegevens van vele jaren.
Met name hun marketing aanpak vind ik mooi. Je voert een adres of breedtegraad in, ofwel je klikt op Google Maps. Je logt in en krijg je gratis basis informatie. Als je eenmaal een beloftevolle plek hebt gevonden, dan wil je natuurlijk méér informatie. Je moet immers je bank, aandeelhouder of raad van bestuur overtuigen. Een rapportje van een paar duizend dollar is dan snel gekocht!
Is dit nu een oproep om massaal alle webshops met verkoop van fysieke goederen te sluiten? Neen, wij mensen hebben immers ook gewoon spullen nodig die je vast kunt pakken, aan kunt trekken of kan eten. Het is meer een oproep om als webondernemer te zoeken naar een onderscheidend concept, een niche die nog niet gevuld is.
Succes!
Leven van de wind, een slimme niche!
2008-04-13T02:00:00
2017-05-26
170130
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Leven van de wind, een slimme niche!
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.