Twinkle | Digital Commerce

Aanbieding op maat, zou je verwachten

2017-05-26
  • 1:50
Op het moment dat ik een blog wil gaan schrijven over www.zaakovernemen.nl, waarover ik vanochtend een bericht las, ontvang ik een e-mail van Bol.com.

(Even kort over Zaakovernemen.nl: het betreft een nieuwe website waar de vraag naar en het aanbod van ondernemingen die te koop staan samen komen. Ik vraag me af: zitten daar ook webwinkels tussen? Denk aan het blog van Martin Bongers onlangs: ‘Ter overname: webshop, t.e.a.b. - operationele webwinkel, met voorraad. Klantenbestand aanwezig’. Later hierover wellicht meer.)

Een mailbericht van Bol.com dus - u weet wel, onlangs nog winnaar van diverse Thuiswinkel Awards. Het betreft een aanbieding: ‘Onlangs heeft u bij Bol.com een bestelling geplaatst en daarom ontvangt u deze e-mail. Bol.com heeft namelijk een cadeau voor u: een gratis tweede kaartje voor “Samen met Dré in concert” op 26 mei in de Amsterdam ArenA! Sterren als Frans Bauer, Gerard Joling, René Froger, Trijntje Oosterhuis en vele anderen zingen de grootste hits van André Hazes. Dit prachtige eerbetoon mag u niet missen. Ga snel naar...’

Leuk, althans voor de mensen die van deze muziek houden. Ik echter niet en dus zit ik eigenlijk helemaal niet op deze aanbieding te wachten. Wat bij mij de vraag oproept: zou Bol.com dat eigenlijk niet moeten weten? Ik kan me niet herinneren dat ik bij het aanmelden als klant bepaalde voorkeuren heb mogen doorgeven - wat bij veel webwinkels inmiddels wel het geval is. Maar Bol.com weet wél welke bestellingen ik doe, of het nu boeken zijn, muziek of anders en/of voor mezelf of als cadeau voor een ander. Dat hebben ze ongetwijfeld ergens in een database opgeslagen en wanneer die info zou zijn gebruikt, dan zou ik bovengenoemde aanbieding ongetwijfeld nooit hebben ontvangen. Toch?

Ik vraag me dit af omdat we momenteel in een tijd leven waarin de klant en de crm-systemen bij bedrijven de boventoon voeren. Weet u voldoende van uw klant? Heeft u al zijn gegevens? Welke klantinfo heeft u nog meer? Heeft u al die input en weet u die ook op de juiste manier te gebruiken, dan wordt er vandaag de dag gesproken over extra omzetmogelijkheden middels cross- en up-selling methodieken. Zoals ik bijvoorbeeld bij aankoop van een cd van Prince de aanbieding krijg om er eentje van D'Angelo bij te kopen (‘Andere kopers van deze cd kochten ook...’) Op dat moment wordt mij toch ook geen cd van Hazes aangeboden?

Wat mij betreft een leermoment voor de meervoudig Thuiswinkel Award-winnaar.