Twinkle | Digital Commerce

Redesign verhoogt offline winkelbezoek

2017-05-26
200115
  • 2:12

Op MarketingSherpa (ik denk alleen voor leden) vond ik een mooie case van LensCrafters, onderdeel van Luxottica Retail. LensCrafters is 1 van de grootste brillen ketens van de VS.
Doelstelling was het aantal offline aankopen van onlline bezoekers te vergroten. Het artikel dateert van augustus 2007.

De oude site bracht onvoldoende traffic naar de winkels. Onderstaande afbeelding geeft de oude site weer:

Ze hebben de volgende acties ondernomen om verbeteringen aan te brengen:

Verandering van de categorienamen
Blijkbaar was het voor de bezoeker niet duidelijk wat ze allemaal te bieden hadden. Daarom veranderden ze de drie generieke categorieën in€”"eyewear," "eyecare" and "buy contacts"€”in 10 onderdelen die zoals doelgroepen bevatten als de typen glazen en accessoires:
o Women's Frames
o Women's Sunglasses
o Men's Frames
o Men's Sunglasses
o Kids' Frames
o Lenses
o Contact Lenses
o Safety Glasses
o Accessories
o Our Brands

Meer modegerichte onderdelen
Alhoewel ze op de oude homepage allerlei afbeeldingen hadden die mode gerelateerd waren, hadden ze er geen content onder hangen.
Daarom introduceerden ze vier mode gerelateerde onderdelen met uitgebreide content, zoals informatie, entertainment, testen etc.:
o Trend Report
o Eyewear 101
o Frame Personality
o Fashion Rocks

Afstemming van de look and feel van de websites op de winkels
De offline winkels waren geredesigned en het klinkt vrij logisch dat het ontwerp van de website daarmee in lijn moet liggen

Formulier voor online lead generatie
Voorheen maakte LensCrafters online alleen reclame voor aanbiedingen zoals 50% korting op lenzen, of het noemen van aanbiedingen van affiliate partners. Om meer resultaat te boeken voegden ze een self service afspraken tool toe. Met als doel dat de winkels telefonisch ontlast zouden worden. Immers, de prospects konden zelf online aangeven op welke tijd ze in de winkel naar keuze wilden komen voor een oogmeting.

Meer selfservice tools
Klanten konden de volgende onderdelen kiezen in hun eigen online account:
o My Account
o Eye Exams
o Optometrists
o Guarantees
o Insurance
o Financing
o Offers
o Customer Service

Winkels warm maken voor de afspraken module
Een afspraken formulier geeft nog geen garantie dat de winkels er ook gebruik van maken. Daarvoor werden vertegenwoordigers ingezet die het land in gingen om de voordelen uit te leggen, software te installeren en instructie te geven hoe deze te gebruiken.

Resultaat
De page views zijn verdubbeld ten opzichte van de oude site. Consumenten blijven langer om zich in de producten te verdiepen. Veel consumenten printen informatie die ze meenemen naar de winkels.
Per dag uploaden 450 klanten foto's naar de website. In de eerste week werden er 500 afspraken online geboekt. Inmiddels zijn dat er 10.000-en. 61% van de winkels gebruikt het afspraken systeem.
 

Het nieuwe ontwerp: