Amerikaanse winkeliers maken zich op voor het drukste weekeinde in het jaar; de vrijdag na Thanksgiving (22 november), ook wel Black Friday genoemd, en de maandag na Thanksgiving (Cyber Monday). Ondetussen struikelen onderzoeksbureaus over elkaar met cijfers over de te verwachten omzet.
Volgens het Amerikaanse bureau Comscore zullen koopjesjagers de komende 'holiday'-periode 20 procent meer uitgeven dan vorig jaar. Deze voorspelling is gebaseerd op het online koopgedrag van Amerikanen gedurende de eerste helft van de maand november. De verwachte omzet van de webwinkels in de VS is volgens Comscore 29,5 miljard dollar (circa 20 miljard euro).
Branchegenoot Nielsen is minder optimistisch en denkt dat consumenten dit jaar niet veel meer geld op internet zullen uitgeven dan vorig jaar. Volgens Ken Cassar, vicepresident bij Nielsen, wordt de jaarlijkse omzetgroei van 20 procent niet gehaald omdat consumenten denken dat ze niet veel meer online zullen uitgeven. Bovendien heeft inmiddels een meerderheid van de Amerikaanse huishoudens de beschikking over een breedbandverbinding. Daardoor hoeven veel mensen niet meer te wachten tot ze maandag om via de snelle verbinding op het werk alsnog hun bestelling te doen, maar doen ze nu de meeste online aankopen op Thanksgiving zelf.
John Challenger van bureau Challenger, Gray & Christmas voorziet echter wel een duidelijke stijging van de omzet op Cyber Monday. 'Vorig jaar werd op de maandag 608 miljoen dollar omgezet. Dit jaar kan de omzet voor e-tailers oplopen tot 700 miljoen dollar', zo voorspelt Challenger in de Canadese krant Financial Post. Volgens Challenger kan de omzet over de hele feestmaand met 21 procent groeien tot 33 miljard dollar (ruim 22 miljard euro).
Volgens brancheorganisatie Shop.org wordt er dit jaar opvallend veel aandacht besteed aan aanbiedingen, kortingen en lokkertjes. Voor wie het overzicht over de kortingen die alleen op Cyber Monday gelden, kwijt is, is de site Cybermonday.com opgezet. 'Omdat meer mensen op internet hun cadeaus kopen, is de concurrentiestrijd tussen webwinkeliers toegenomen', vertelt Shop.org-directeur Scott Silverman. 'De aanbiedingen tijdens Cyber Monday zullen zeer competitief zijn omdat het eendaagse acties betreft', zo verwacht hij.
Criminelen
Overigens zal komende weekeinde niet alleen druk zijn voor webwinkels en consumenten. Ook zullen internetcriminelen hun kansen grijpen, voorspellen althans diverse beveiligingsexperts.
'Dit jaar zullen consumenten meer op hun hoede zijn voor de risico's van creditcardfraude en identiteitsdiefstal omdat er in de media meer aandacht aan is besteed', denkt Mike Haro van Sophos.
Oplettend of niet, beveilignigsbedrijf CyberSource verwacht dat in de Verenigde Staten gedurende de laatste twee maanden van dit jaar voor 3,6 miljard dollar aan fraude zal worden gepleegd. Vorig jaar bedroeg de omvang van de cybercriminaliteit gedurende de feestmaanden nog 3,1 miljard dollar. Volgens CyberSource zal 1,4 procent van de transacties frauduleus zijn.
'Sommige internetcriminelen hebben hun 'exploits' speciaal opgespaard tot dit seizoen', vult Mike Irwin van Webroot Software aan. 'Vorig jaar zagen we tussen oktober en december de hoeveelheid spyware met 173 procent toenemen.' Het aantal kwaadaardige programma's ging met 20 procent omhoog. 'Kortom de beste malware wordt bewaard tot deze periode', aldus Irwin.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Amerikaanse webwinkels wacht druk weekeinde
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.