Twinkle | Digital Commerce

Webretailen via anderen

2017-05-26
  • 6:04

Tekst: Bart Nagel Beeld: Twinkle/BBP

Shopintegratie lijkt toekomst van affiliatemarketing

Affiliateprogramma's brengen al een paar jaar veel goeds in het laatje van -webretailers. Partners brengen immers tegen commissie extra inkomsten -binnen. Maar het genereren van kliks via advertenties heeft zijn beste tijd gehad. Shopintegratie heeft de toekomst. Dat wil zeggen: uw webshop - of een deel -daarvan - kan via shopintegratie door anderen worden uitgebaat.

Net als alle advertenties op internet, hebben ook de affiliate-advertenties last van teruglopende interesse van de internetbezoeker. Meer en meer geconfronteerd met advertentielawaai ontwikkelen bezoekers een 'bannerblindheid'. Daarom moeten de producten steeds meer naar de doelgroep gebracht worden, in plaats van andersom. Daisycon, een van de belangrijkste Nederlandse spelers op gebied van affiliatemarketing, speelt al voorzichtig met het concept. Het bedrijf is bijvoorbeeld topverkoper van proefabonnementen op kranten en tijdschriften. Volgens Marko Dobroschelski, directeur van Daisycon, heeft zijn bedrijf de helft van deze Nederlandse markt in handen. Via partnersites natuurlijk. Het bedrijf verzorgt vooral de contentfeed en handling voor sites van anderen tegen een percentage van de omzet die de affiliates (partners) voor ze genereren. Daisycon werkt bijvoorbeeld voor Tiscali. Deze internetprovider heeft een serviceportal voor eigen bezoekers en klanten. Tiscali wil die bezoeker eigenlijk alles bieden wat hij nodig heeft, om zo een grotere klantenbinding te bereiken. 'Een extra service als het afsluiten van proefabonnementen kan daarbij helpen. Simpelweg omdat elke Nederlander dat online weleens doet', zegt Dobroschelski.

Niches

Maar het gaat verder. Specifieke websites bedienen vaak een niche. Zo heeft Emigratieboek.nl (zie kader) een publiek van (potentiële) emigranten. Maar de partners van deze online-boekenshop bereiken vaak nóg kleinere niches. Bijvoorbeeld alleen die emigranten die hun zinnen hebben gezet op Spanje, Canada, Australië enzovoorts. De gespecialiseerde partners helpen Emigratieboek.nl soms een tiental titels te verkopen. Bij hun specifieke publiek en zeer doelgroepgerichte content en past een kleine selectie uit het toch al specialistische assortiment van emigratieboeken.

Op grote schaal werkt dit ook. Denk daarbij aan de reiswereld. Flink wat sites bieden content over specifieke plekken en hotels om daarbij via een link het hotel via een affiliateprogramma aan te bieden. Inpakkenenwegwezen.nl of Weekendjeweg.nl zijn hiervan goede voorbeelden. Ilse Media zet nu iets vergelijkbaars op met de site vakantie.nl. De internetuitgever wil consumenten beoordelingen laten plaatsen van hotels en reizen en tegelijkertijd de bijbehorende reizen via affiliatelinks verkopen. Dat is daarmee het dienstverlenings- en commercieel model ineen. Aanbieders van affiliateprogramma's moeten op deze ontwikkeling inspelen. Ze zullen meer en meer van de doorkliks af moeten stappen en het gaan zoeken in integreerbare shops. Want dergelijke contentsites willen hun bezoekers niet kwijt. Dat is immers waar ze op dat moment hun brood mee verdienen. Voor contentaanbieders is dit concept daarom minstens zo interessant. Zij kunnen hun gebruikersgroep bedienen met producten die goed aansluiten. Daarmee pakken ze inkomsten zonder romslomp of benodigde kennis.

'Ook de affiliate-advertenties hebben last van teruglopende interesse van de internet-bezoeker'

Case: Emigratieboek.nl

Een typische nicheretailer is Emigratie-boek.nl. De webhop, onderdeel van uitgever VanDorp educatief uit Leersum, biedt een uitgebreid assortiment aan boeken en dvd's over wonen en werken in andere landen. Emigratieboek.nl bedient een nichemarkt die hot is. Emigreren is ongekend populair en de omzet van de webwinkel stijgt van kwartaal op kwartaal ongeveer 50 procent.

Omdat emigreren een groot aantal bestemmingen kent, is het assortiment onderverdeeld in werelddelen en landen. Eigenaar Eric Jan van Dorp is eind vorig jaar begonnen met een partnerprogramma. Hij bouwde het destijds zelf in ASP en heeft nu ongeveer vijftig partnersites die boeken voor hem verkopen. Eenderde van zijn omzet komt nu via de affiliates, die een commissie van 7 procent opstrijken. Dat zijn zowel professionele organisaties, weblogs van emigranten als landenspecialisten. De best presterende partners verkopen zo'n 200 tot 300 boeken per maand. De kleinere doen misschien een handjevol.

Bij Emigratieboek kunnen affiliates zelf hun assortiment samenstellen. Na inloggen maken ze een keuzen uit de producten en hoe ze die willen presenteren. Met foto, met klikbare foto, alleen een tekstlink of titel en foto. 'Bijgaande teksten kunnen ze het best zelf produceren', vindt Van Dorp. 'Want dat sluit het beste aan bij het specifieke publiek dat ze bedienen.'

Van Dorp biedt met het systeem eigenlijk een tussenvorm aan die past in de ontwikkeling die affiliatemarketing nu doormaakt. Partners kunnen exact bepalen wat ze in hun shop willen aanbieden, toegesneden op hun publiek, omgeven door content die past bij zowel product als publiek.

 'Aanbieders van affiliate-programma's zullen meer en meer van de doorkliks af moeten stappen'

 Case: 123luisterboek.nl

123luisterboek.nl houdt zich sinds april vorig jaar actief bezig met shopintegratie. De webshop, onderdeel van de Doetinchemse verkooporganisatie Read & View, zoekt doorlopend partnersites. Affiliates die delen van of het gehele assortiment aan gesproken boeken als volledige shop willen opnemen tegen 10 procent commissie. Read & View, een verkooporganisatie van mediaproducten, verkoopt bijzonder veel via partners. In totaal zijn zij al goed voor meer dan de helft van de totaalomzet.

Verantwoordelijke voor deze partnerpolitiek bij 123Luisterboek.nl is Marc de Groot, content- en businessmanager. Vooral door de toename aan partners zal de omzet dit jaar verdrievoudigen ten opzichte van 2006. Volgens De Groot zijn de zogeheten 'White Label' shops het effectiefst. Dat zijn shops die volledig in de stijl van de partnersite zijn opgezet. Zij worden aan de bezoekers gepresenteerd als een extra service. De handling en klantenservice doet 123luisterboek. Een aardig voorbeeld hiervan is de luisterboekenshop op de website van autovakblad Autoweek. 'Luisterboeken passen daar natuurlijk prima bij. Achter het stuur is de meest voorkomende manier om de informatie uit een boek tot je te nemen op een andere manier dan lezen', zeg De Groot. Het aantal bestellingen vanuit de Autoweek-site wisselt, maar kan oplopen tot enkele tientallen per week. Beter nog renderen de partnerprogramma's in de loyaliteitshoek. Zo voorziet 123luisterboek.nl met pakweg 25 titels de rentepuntenshop van de Postbank. Deze bank heeft een spaarprogramma lopen waarbij mensen punten krijgen voor het geld dat ze sparen. Deze kunnen met bijbetaling worden ingewisseld voor producten uit de shop. De luisterboeken lopen er hard, aldus De Groot. 'Bestellingen komen met honderden binnenwaaien.' Maar omzet is niet het enige voordeel. De toename in het aantal partners - dit jaar verviervoudigd - heeft de bekendheid van het product luisterboeken enorm vergroot. En dat was volgens De Groot voor zijn relatief onbekende product minstens zo belangrijk.


Op 21 november 2007 organiseert Twinkle een Affiliatemarketing congres in Rotterdam


Affiliatemarketing

Affiliatemarketing berust op het oeroude commissieprincipe. Dat wil zeggen: afrekenen bij prestatie. Het werkt als volgt. Een affiliate (website-uitgever) helpt verkopen en krijgt in ruil daarvoor een percentage van de opbrengst. Alleen als er een prestatie geleverd is, wordt er uitgekeerd. Een prestatie kan bijvoorbeeld een lead, een ingevuld webformulier of een verkocht product zijn.

Er zijn bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in de ontwikkeling en het onderhoud van grote netwerken van affiliates. Een adverteerder klopt aan bij zo'n bedrijf - denk aan Daisycon of TradeDoubler - en dat zorgt ervoor dat binnen het netwerk de commerciële uitingen op externe sites terechtkomen. De sitebeheerder en netwerkexploitant ontvangen pas een vergoeding als een consument via die advertenties iets koopt of aanvraagt.

Affiliatemarketing helpt niet alleen de verkoop. Het heeft daarnaast een gunstig effect op de zoekmachinepositionering van de site van de adverteerder. Zoekmachines ranken namelijk onder meer op inkomende links, vanuit externe sites naar uw website. En dat is precies wat affiliates doen. Ze plaatsen links naar de adverteerder. Google ziet externe links als bewijs van betrouwbaarheid en beloont dat met hogere noteringen in de zoekresultaten. Hierop voortbordurend kun je stellen dat affiliates zelfs meewerken aan een stijgende directe verkoop voor de adverteerder. Een hogere positie in zoekmachines levert immers meer traffic op naar de site van de adverteerder. En meer traffic betekent in het meest gunstige geval ook meer conversie.


Lees op het Twinkle weblog wat Peter van der Laan - online-marketeer bij BestThings - zegt over het gevaar van misbruik door affiliateprogramma's. www.twinklemagazine.nl/affiliateblog.aspx

Clicks:

www.123luisterboek.nl • www.autoweek.nl
www.daisycon.nl • www.emigratieboek.nl
www.postbank.nl • www.tradedoubler.nl

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2007