Twinkle | Digital Commerce

Koffers Henk.com levensecht

2017-05-26
  • 4:05

Tekst: Mirjam Hulsebos

Hebberigheid creëren

HENK - No suitcase - summum op 3d-designgebied.
Je kunt er slechts twee artikelen kopen: een koffer en een attachétas. Met prijzen vanaf respectievelijk 17.800 en 2.200 euro. Het zijn dan ook niet zomaar een koffer en een tas, de producten van HENK - Henk.com - bieden het summum op designgebied. De website kon niet achterblijven en is grondig aangepakt.

Zakenman Henk ergerde zich kapot aan de koffers die hij de wereld over zeulde. Ze waren te zwaar en log, hadden onhandige wieltjes die alle kanten uit zwiepten en je kleren kwamen er nooit kreukvrij uit. 'Dat moet toch anders kunnen', dacht hij, en ging aan de slag. Maar liefst tien jaar werkte hij met een team van ontwerpers aan een koffer die uitermate sterk maar toch licht is. Die functionaliteit koppelt aan een bijzonder fraai uiterlijk. Een koffer die je móet hebben, als je hem eenmaal hebt gezien. Als je rijk genoeg bent tenminste.

Het moge duidelijk zijn dat Henk.com niet alleen mikt op de Nederlandse markt. De cliëntèle zit over de gehele wereld. Toch bood de website nog geen mogelijkheid tot online bestellen. Je kon er weliswaar bekijken welke opties er zijn om je eigen koffer samen te stellen, een keuze makend uit de verschillende materialen voor de binnen- en buitenkant. Hoe het geheel er vervolgens uit zou zien, dat was maar gissen. De meeste klanten hadden de koffer al eens gespot op een beurs, in een heel luxe warenhuis of bij een vriend. Wilden ze de koffer hebben, dan moesten ze bellen met het kantoor in Noordwijkerhout, een agent zien te vinden of naar dat luxe warenhuis.

'Het idee was om de site te transformeren van brochure naar winkel'

Dynamischer

Peter van Noord en Jurriën Kerstholt van e-commerce bureau De Nieuwe Zaak uit Zwolle vonden dat het anders moest. Kerstholt: 'Internet vervulde geen rol van betekenis in de verkoopstrategie van Henk.com. De site was een brochure, en bovendien erg statisch. Er zat totaal geen bewegend beeld in. Toen wij met hen in contact kwamen, hebben we als tussenoplossing eerst de oude site aangepast. Maar met nadrukkelijk het idee om de site te transformeren van brochure naar winkel. We wilden veel meer dan voorheen hebberigheid creëren bij de bezoeker.'

Het reclamebureau werkte al aan een nieuwe branding-strategie. Zij namen het ontwerp, de fotografie en het drukwerk voor hun rekening. Een team van fotografen en cameramensen trok de wereld rond om op de mooiste plekken vast te leggen op beeld. De drukker werd aangespoord om tot de grenzen van zijn kunnen te gaan. Dit heeft een brochure heeft opgeleverd die zo fraai is dat je hem gerust als collectors item kunt bestempelen. De lat lag hoog. Om dezelfde uitstraling aan de website mee te geven, moesten de Zwollenaren op technisch gebied alles uit de kast halen.

Details

Een site ontwerpen die in grote lijnen aansluit bij de look and feel van een brochure, dat is nog niet zo ingewikkeld. Het werkelijke gevoel van stijl en luxe wordt echter niet bereikt met de grote lijn, maar met aandacht voor detail. Op de nieuwe site kun je de artikelen in 3D van alle kanten bekijken. Je kunt 'm ronddraaien, openen, en geopend nog eens ronddraaien. Als de koffer beweegt, bewegen de schaduwen mee, zodat je niet meer het gevoel hebt dat je naar een 3D-model zit te kijken. Eén zo'n afbeelding is nog wel te maken, maar Henk.com biedt de mogelijkheid om die ene koffer op talloze manieren af te werken.

De klant kan kiezen voor verschillende materialen voor de binnen- en buitenkant, de profielen, de handgreep en ga zo maar door. Ook dat samengestelde plaatje moet levensecht ronddraaien, ongeacht of een klant kiest voor een sobere matzwarte carbonuitvoering met een hightech binnenkant van rood glasvezel, of voor luxe kalfsleer met een interieur van houtfineer en paardenhaar. Elk materiaal, elk profiel of dessin en iedere glans moet in elke positie volkomen natuurgetrouw in beeld worden gebracht. Zelfs als de klant inzoomt op details. 'We gebruiken beelden van ongekend hoge resolutie, want als je inzoomt op krokodillenleer, moet je natuurlijk wel de detaillering in het leer kunnen zien', meent Van Noord.

De hele site heeft, net als de brochure, heel subtiel op de achtergrond een soort watermerk in de vorm van het profiel van de koffer. Waar de drukker een uitdaging had in het perfect weergeven van mat en glans, was het voor De Nieuwe Zaak geen sinecure om deze achtergrond altijd statisch op het scherm te houden, ook als je in een tekstkader naar beneden scrollt. 'Het zijn juist dit soort details die zorgen voor de uitstraling van de site', weet Kerstholt.

'Als de koffer beweegt, bewegen de schaduwen mee'

Configuratie

Slechts weinig merken zullen zulke extreem hoge kwaliteitseisen stellen aan de uitstraling van een website als Henk.com. Van Noord: 'Maar er zijn wel veel bedrijven die met interesse kijken naar de mogelijkheden om het eindresultaat van een configuratie te tonen. Voor de auto-industrie is dat bijvoorbeeld zeer interessant.' De nieuwe website van Henk.com zal dus niet alleen de interesse hebben van internationale zakenmensen die op zoek zijn naar een exclusieve koffer.

Clicks:

• www.denieuwezaak.nl
• www.henk.com

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2007