Website Hema in teken van e-commerce
Hema heeft zijn website vernieuwd. De site staat nu volledig in het teken van e-commerce. De site is nu ongeveer twee weken in de lucht, in een try out-versie, laat woordvoerder Nicole Roelofs in een eerste reactie weten. 'Nou ja, wellicht is try out niet helemaal het juiste woord', zegt haar collega Jerry van den Broeke later. 'We wilden alleen niet teveel ruchtbaarheid geven aan de lancering.' Update
Hema heeft zijn website vernieuwd. De site staat nu volledig in het teken van e-commerce. De webwinkel is niet alleen de grootste winkel qua bereik, maar ook qua omzet, laat woordvoerder Jerry van den Broeke weten.
Kinderziektes
De site is nu ongeveer twee weken in de lucht, in een try out-versie, laat woordvoerder Nicole Roelofs in een eerste reactie weten. 'Nou ja, wellicht is try out niet helemaal het juiste woord', zegt Van den Broeke later. 'We wilden alleen niet teveel ruchtbaarheid geven aan de lancering, omdat we bij andere sites hebben gezien dat veel bezoek op de eerste dag - terwijl de kinderziektes er nog niet uit zijn- ertoe kan leiden dat de site plat gaat. Dat wilden we voorkomen.'
Webverkoop
Een groot deel van het fysieke aanbod van de keten is in de webshop terug te vinden. Webverkoop neemt daarmee een belangrijk onderdeel van de site in. Van den Broeke meldt dat met de nieuwe site de online omgeving is veranderd. 'Er is een jaar aan dit project gewerkt, en geleidelijk werden al meer producten aan het online aanbod toegevoegd. Vervolgens heeft het ook vorm gekregen.' De look & feel van de site moest passen bij het imago van de retailketen. 'Online en offline moeten complementair zijn. De website is verkoopgericht, en net als in de winkel zijn duidelijkheid, vindbaarheid en eenvoud erg belangrijk.'
Filteren op prijs
Niet alleen het aanbod is groter, ook zijn er meer toepassingen mogelijk. Zo kan de online shopper door middel van het verplaatsen van schuifjes filteren op prijs. Van den Broeke meldt dat deze functionaliteit weliswaar uniek is, maar dat Hema niet de eerste is. De functionaliteit is wel zelf ontwikkeld, maar de woordvoerder kan niet vertellen of een bestaande functionaliteit als basis heeft gediend.
Online versus offline
'Er wordt in onze industrie veel gediscussieerd over het maken van een keuze tussen het online en offline kanaal. Voor ons geldt dat het voor onze formule wel degelijk een goede combinatie is', wil de woordvoerder tot slot nog kwijt. 'De site is een onderdeel van het koopproces. Daar kan gekocht worden, maar ook informatie gezocht. De consument kan dan in de winkel tot aankoop overgaan. Maar ook kan online gekocht worden, en vervolgens in de winkel afgehaald. De verschillende kanalen versterken elkaar.'
Hema laat in een demo zien wat de nieuwe functionaliteiten van de site zijn.
Totaal zoekmachine geoptimaliseerd, maar of dit ten goede komt voor de usability... Ook mis ik het echte Hema gevoel op de site. Het lijkt haast op een WordPress weblog met die tags (die niet goed linken!!) en de (mega grote/onduidelijke) sitemap onderin. Jammer dat ze niet om reacties vragen van bezoekers/klanten...
Ook mis ik accessability... blauw op blauw in de sitemap onderin is echt niet voor iedereen goed leesbaar, daarnaast kun je ook geen lettertype vergroten (wel via browser) e.d. Ohhh en na Stap 4 in de winkelmand kom je erachter dat je jezelf moet registreren.... heerlijk is dat! Lekker afhaak moment. (nog geen verzendkosten kunnen kijken)
Wordt er ook niet helemaal warm van. Menu werkt niet lekker in combinatie met andere elementen en dat blauw en die tags... t zal wel heel web2.0 verantwoord zijn maar het ziet er niet uit.
Qua vormgeving en usability ben ik persoonlijk wel gecharmeerd van het nieuwe ontwerp. Maar die sitemap onder in ieder scherm is natuurlijk ongelofelijke onzin. Alsof een bezoeker (buiten de Google bot) hier iets aan heeft...
Heeft trouwens iemand enig idee of ze deze site intern hebben gemaakt of een bureau de opdracht hebben gegeven?
De woordvoerder van Hema, Jerry van den Broeke heeft laten weten dat aan de nieuwe site ongeveer een jaar is gewerkt. Voor het grootste deel is intern aan de site gewerkt. Daarnaast is ook gebruik gemaakt van 'externe dienstverlening.'