Twinkle | Digital Commerce

Website Hema in teken van e-commerce

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:04

Website Hema in teken van e-commerce

Hema heeft zijn website vernieuwd. De site staat nu volledig in het teken van e-commerce. De site is nu ongeveer twee weken in de lucht, in een try out-versie, laat woordvoerder Nicole Roelofs in een eerste reactie weten. 'Nou ja, wellicht is try out niet helemaal het juiste woord', zegt haar collega Jerry van den Broeke later. 'We wilden alleen niet teveel ruchtbaarheid geven aan de lancering.' Update

Hema heeft zijn website vernieuwd. De site staat nu volledig in het teken van e-commerce. De webwinkel is niet alleen de grootste winkel qua bereik, maar ook qua omzet, laat woordvoerder Jerry van den Broeke weten.

Kinderziektes
De site is nu ongeveer twee weken in de lucht, in een try out-versie, laat woordvoerder Nicole Roelofs in een eerste reactie weten. 'Nou ja, wellicht is try out niet helemaal het juiste woord', zegt Van den Broeke later. 'We wilden alleen niet teveel ruchtbaarheid geven aan de lancering, omdat we bij andere sites hebben gezien dat veel bezoek op de eerste dag - terwijl de kinderziektes er nog niet uit zijn- ertoe kan leiden dat de site plat gaat. Dat wilden we voorkomen.'

Webverkoop
Een groot deel van het fysieke aanbod van de keten is in de webshop terug te vinden. Webverkoop neemt daarmee een belangrijk onderdeel van de site in. Van den Broeke meldt dat met de nieuwe site de online omgeving is veranderd. 'Er is een jaar aan dit project gewerkt, en geleidelijk werden al meer producten aan het online aanbod toegevoegd. Vervolgens heeft het ook vorm gekregen.' De look & feel van de site moest passen bij het imago van de retailketen. 'Online en offline moeten complementair zijn. De website is verkoopgericht, en net als in de winkel zijn duidelijkheid, vindbaarheid en eenvoud erg belangrijk.'

Filteren op prijs

Niet alleen het aanbod is groter, ook zijn er meer toepassingen mogelijk. Zo kan de online shopper door middel van het verplaatsen van schuifjes filteren op prijs. Van den Broeke meldt dat deze functionaliteit weliswaar uniek is, maar dat Hema niet de eerste is. De functionaliteit is wel zelf ontwikkeld, maar de woordvoerder kan niet vertellen of een bestaande functionaliteit als basis heeft gediend.

Online versus offline
'Er wordt in onze industrie veel gediscussieerd over het maken van een keuze tussen het online en offline kanaal. Voor ons geldt dat het voor onze formule wel degelijk een goede combinatie is', wil de woordvoerder tot slot nog kwijt. 'De site is een onderdeel van het koopproces. Daar kan gekocht worden, maar ook informatie gezocht. De consument kan dan in de winkel tot aankoop overgaan. Maar ook kan online gekocht worden, en vervolgens in de winkel afgehaald. De verschillende kanalen versterken elkaar.'

Hema laat in een demo zien wat de nieuwe functionaliteiten van de site zijn.