Twinkle | Digital Commerce

Banner aanleiding tot veel zoekacties

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:22

palmHarvest Digital onderzocht samen met Adviva en Nielsen/ NetRatings het zoekgedrag bij de aankoop van online reizen. Volgens Marketing Online zijn de resultaten verrassend: 'Een banner leidt op een heel andere manier tot resultaat dan je zou verwachten.'

Banner
Aan respondenten is gevraagd wat zij doen als ze een banner voor vakanties of vliegreizen zien. Slechts 26 procent zou de banner aanklikken. Zelf zoeken is veel populairder. Naar de naam van de adverteerder (26 procent) of op algemene combinaties van zoektermen die samenhangen met de advertentie (31 procent). Bij een banner met een tekst als 'met airline X goedkoop naar Spanje' zoeken mensen dan bijvoorbeeld op 'vliegtickets Spanje', 'goedkoop vliegen Spanje', 'tickets airline X' of soortgelijke combinaties. Even opmerkelijk is dat 29 procent de banner niet aanklikt en rechtstreeks naar de website van de adverteerder surft. Bij ervaren reizigers die minstens drie reizen per jaar maken is dat zelfs 38 procent. Banners brengen websitebezoekers soms ook rechtstreeks naar het retailkanaal: 4 procent van de respondenten geeft aan na het zien van een interessante banner direct naar een reisbureau te stappen. 

Bannering plus search

Bannerreclame blijkt dus aanleiding te geven tot heel veel zoekacties. Aangezien vaak met algemene termen wordt gezocht, kunnen sitebezoekers ook bij een concurrent terechtkomen. Een bannercampagne moet dus gepaard gaan met een geïntegreerde searchcampagne om de mensen op te vangen die niet op de banner klikken maar algemeen gaan zoeken. Een andere belangrijke implicatie van het onderzoek is dat de effectiviteit van bannerreclame zwaar onderwaardeerd wordt als alleen maar gelet wordt op doorklikratio's: banners brengen mensen veel vaker langs andere wegen naar je toe dan via een klik op de banner zelf.

Bron: Brisk via Managers Online