Twinkle | Digital Commerce

Second Life nog geen motor achter verkopen

2017-05-26
600280
  • 3:07

De zeven miljoen inwoners van Second Life geven miljoenen uit om hun avatars op te leuken, maar kopen ze eigenlijk ook iets voor zichzelf? Retailers en producenten als Reebok, Adidas, American Apparel en 1-800-Flowers.com hebben een shop in Second Life geopend, in de hoop dat de gebruikers spullen kopen die ze in hun 'eerste' wereld laten bezorgen. Tot nog toe komt daar weinig van terecht, maar het Second Life-experiment geeft wel inzicht in het online gedrag van klanten.

'Het doet me denken aan de begindagen van internet', zegt Christopher G. McCann, CEO van 1-800-Flowers.com. 'Onze eerste site in 1995 was in 3D omdat ik dacht mensen geen genoegen zouden nemen met twee-dimensionale foto's. Na 12 jaar zijn we eigenlijk terug bij af, in deze virtuele wereld.'

1-800-Flowers.com heeft sinds vorige week een kas in Second Life met het bedrijfslogo. Inwoners van de virtuele wereld kunnen verschillende planten en bloemen bekijken en bloemstukken samenstellen. Ze kunnen vanuit de virtuele winkel naar de website gaan om daar iets te kopen. Mr. McCann verwacht meer virtuele boeketten te verkopen dan echte: 'Het gaat op dit moment meer om het bouwen aan relaties en het vergroten van de naamsbekendheid'. Maar hoe weet de consument je te vinden?

Zoals meer organisaties die winkels openden in Second Life heeft 1-800-Flowers.com daarvoor een gespecialiseerde pratij gezocht.. De bloemist kwam uit bij This Second Marketing die avatars creëert, die 1-800-Flowers.com t-shirts dragen. Dit promotieteam komt op populaire plekken in de 3D-wereld en deelt virtuele flyers uit. Het team bereikte zo 1600 mensen in 60 uur. In de eerste drie dagen na de opening ontving de bloemenverkoper meer dan 900 bezoekers in zijn kas.

Reebok redelijk succesvol

Volgens Joseph Laszlo, analist bij Jupiter Research, is het voor webwinkeliers niet eenvoudig om een winkel te bouwen in Second Life. 'Je moet meer denken als een fysieke retailer dan als e-tailer', zegt hij. 'Het is belangrijk dat retailers goed nadenken over dingen als winkelindeling en manieren om bezoekers te helpen een item te vinden.' Locatie is ook belangrijk, maar niet zo belangrijk als in de fysieke wereld. Veel mensen wandelen niet door Second Life van de ene plek naar de andere, maar gaan via de zoekfunctie in een keer naar naar de plaats waar ze willen zijn.

Reebok heeft aardig commercieel succes in Second Life. Gebruikers kunnen hun eigen schoenen ontwerpen voor hun avatars en voor henzelf. Volgens Benjamin James, directeur van Rivers Run Red -  het bedrijf dat de winkel heeft ontworpen - zijn er meer dan 27.000 paar digitale schoenen verkocht in de eerste tien weken. James kan niet zeggen hoeveel mensen er hebben doorgeklikt naar de website van Reebok om de fysieke versie van de de schoenen te kopen.

American Apparel nog niet overtuigd

'Ik ben nog niet overtuigd', zegt Raz Schionning, webdirector bij kledingzaak American Apparel. In de 3D winkel kunnen mensen kleding kopen voor hun avatars, maar ook doorklikken naar AmericanApparel.net om echte producten te kopen.Schionning weet geen exacte cijfers, maar er zijn maar weinig gebruikers die vanuit Second Life naar de webshop komen om iets te kopen. 'De user interface is niet bepaald intuïtief. Het duurde best lang voordat ik doorhad hoe ik iets kon kopen.' Volgens de webdirector is er nog een te groot verschil tussen de huidige online shop experience en de volgende generatie.

Ondertussen verheugd Linden Lab, de ontwikkelaar van Second Life, zich in de toenemende aandacht van bedrijven. Linden Lab vraagt geen commissie oer de verkochte spullen, maar vraagt huur de retailers die een virtuele winkelruimte inrichten. Organisaties kunnen 65.000 vierkante meter huren voor 200 dollar in de maand. Maar om die meters ook virtueel te bebouwen, betalen bedrijven tussen de 100 duizend dollar en vijf miljoen dollar aan technologiepartners.

Bron: New York Times