Het Europees Parlement wil grensoverschrijdende e-handel stimuleren. Hoewel het online-winkelen overal in de wereld toeneemt, wordt het grensoverschrijdend online-kopen in de Europese Unie door nog maar 6 procent van de consumenten gepraktiseerd.
Ter vergelijking: in Nederland bedraagt dit percentage momenteel meer dan 30 procent van de bevolking. Er is duidelijk sprake van gebrek aan digitaal vertrouwen, stelt het Europees Parlement, dat een eigen rapport over dit onderwerp heeft goedgekeurd. Het document bevat een aantal mogelijke oplossingen, waaronder de creatie van een Europees vertrouwensmerk. Dat zou consumenten zekerheid moeten bieden en tegelijk kunnen werken als informatiebron voor handelaren om te weten te komen hoe zij op betrouwbare wijze aan e-handel kunnen deelnemen.
Bron: Media Update

De vraag is of het Europese parlement hier iets aan moet doen of de Europese webwinkelier. Een webshop, die lokaal lijkt door taal, domein en uitstraling geeft waarschijnlijk minstens zoveel vertrouwen als een keurmerk.
Zo heeft onze onderneming We Deliver met http://www.kaffeepadshop.de en http://www.coffeepodshop.co.uk alleen maar omzet in het buitenland en niet in Nederland.
Als webwinkelier is het slim om op basis van 1 platform meerdere lokale shops te beheren. Een dergelijk platform vind je op http://www.one-stop-webshop.
dat de europees parlement de E-Commerce wilt stimuleren is geweldig,maar hoe willen ze dat doen ? ik ben zelf al actief in Nederland,Belgie,Luxemburg,Frankrijk,Duitsland en Zwitserland. het creatie van een nieuw keurmerk is misschien wel een oplossing,maar men moet niet meteen denken dat de E-commerce zaken in Europa allemaal goud verdienen. er zit een enorme concurrentie. een van de grootste ergenis voor de E-Commerce zijn de portokosten, daar is veel aan te doen.
Lijkt me een typisch geval van wat desk-research. De vraag is niet of een consument uit het ene land bereid is in een shop van een ander EU-land te kopen. Het gaat om de vraag of de winkelier er brood in ziet de marketing te richten op het buitenland. Gezien het feit dat je toch met aardig wat transportkosten zit wordt het al lastig om te concurreren met een lokale markt. En alleen al leveren aan Duitsland of Belgie betekend dat je aan het exporteren bent met alle formulieren en extra administratiekosten die daarbij horen, ondanks dat dit tegenwoordig 1 markt zou moeten zijn. Daarnaast zijn er ook verschillende betaalsystemen in verschillende landen. Daar gaat de toch al krappe marge dus. Een Europees keurmerk lijkt mij dus te vroeg en op dit moment voor winkeliers totaal oninteressant.
Alweer? Zie http://tweakers.net/nieuws/46602/EC-wil-webwinkelen-over-de-grens-bevorderen.html