Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: honden worden lifestyle

2017-05-26
  • 4:01

Een gat in de markt, iedere ondernemer is ernaar op zoek. Zo ook Annelies Brinkman en Odette van Zijdveld van Boedoe.nl, een 'hip honds warenhuis' met allerhande producten en gadgets voor de hondenbezitter en zijn trouwe viervoeter. En wat te denken van Beadbox.nl voor sieraden en kralen, of Easyrolgordijn.nl voor... nou ja, dat is wel duidelijk.

Tekst: Anneloes van Gaalen

Eind april ging Boedoe.nl de lucht in, al begon het allemaal met een pilot die in 2004 online ging. 'Voordat wij begonnen hebben we uiteraard eerst uitgebreid onderzoek gedaan', vertelt Odette van Zijdveld. 'Zo hebben we onder andere gekeken naar ontwikkelingen in het uitgavenpatroon van hondenbezitters'. Daarbij viel het de dames op dat de uitgaven de laatste jaren enorm zijn gestegen. 'Dat zit hem dan vooral in duurder, luxer voer. Maar ook in uitlaatdiensten, hondenfluisteraars, accessoires en allerlei hondentherapieën', weet Van Zijdveld. Kortom: honden worden lifestyle.

Uitgebreid assortiment

Ondanks al deze ontwikkelingen was er eigenlijk niets leuks te krijgen op hondengebied. Een hondenmand was een rieten mand of een soort beanbag in een ruitmotief. Vreemd, vooral omdat design een steeds belangrijkere rol speelt in ons dagelijkse leven. Van Zijdveld: 'Kijk naar een winkel als Hema of een merk als Rituals: ze verkopen hele gewone, alledaagse zaken. Maar ze zien er mooi uit! Datzelfde geldt voor onze producten: het design en uiterlijk van onze collectie is van wezenlijk belang.'

In eerste instantie verkocht Boedoe.nl alleen kleurige riemen en ligkussens van eigen merk, maar inmiddels is de collectie uitgebreid met een selectie van het leukste hondendesign uit binnen- en buitenland. En de webwinkel wil meer. 'Vooralsnog willen we groeien in zowel de diepte als de breedte', zegt Van Zijdveld. 'Dus nog meer leuke merken en een groter assortiment voor zowel de honden als de baasjes. T-shirts of kaplaarzen met het Boedoe.nl-logo, bijvoorbeeld. Verder zie ik ons boeken verkopen. Mooie fotoboeken voor volwassenen, maar ook kinderboeken met een hond in de hoofdrol. Daar zijn er heel veel van. De hond is trouwens helemaal hip als beeldmerk, kijk alleen al naar het logo van het hippe Franse warenhuis Colette.'

Praatje maken

Net als veel andere webwinkels die in deze rubriek zijn behandeld, moet ook Boedoe.nl het vooral hebben van mond-tot-mondreclame. 'Wij adverteren niet. We sponsoren wel bepaalde zaken en maken gebruik van free publicity. Veel klanten komen via via bij ons terecht. Hondenbezitters maken vaak een praatje met elkaar tijdens het uitlaten van de hond en dan komt zo'n gesprek natuurlijk weleens op één van onze opvallende hondenriemen, waardoor mensen weer naar de site surfen.' Gezien de verwachte groei van Boedoe.nl, zijn de dames inmiddels op zoek naar een ondernemend type die de dagelijkse leiding van het bedrijf op zich wil nemen.


Beadbox.nl

Kralen- en sieradensite Beadbox.nl is eigenlijk uit nood geboren. 'Ik wilde al een hele tijd voor mezelf beginnen, maar wist niet in welke branche. Ik zit in de WAO, buitenshuis werken is een paar maal mislukt, dus de enige mogelijkheid om weer te werken is een beroep aan huis', aldus Mieke Schoonheim. Ze kwam tijdens een bezoek aan Australië op het idee voor de site: 'Mijn dochters waren tijdens het backpacken enthousiast aan de slag gegaan met kralen en het maken van sieraden. Ik werd aangestoken, begon aldaar cursussen te volgen en toen kwam het idee om thuis in Nederland een eigen winkel op te zetten.'

De kralenwinkel is inmiddels een echte familieaangelegenheid. Naast dochters Kim en Ginger werkt ook de vader van Schoonheim mee: 'Hij is gepensioneerd, maar is zijn hele werkende leven glasblazer geweest. Hij kan zijn werk een klein beetje voortzetten met het maken van glazen kralen.' Het opstartproces is redelijk soepel verlopen. Na het inschrijven bij de Kamer van Koophandel en een oriëntatiefase van ongeveer zes maanden, ging de site in april 2006 online. Plannen voor een 'echte' winkel zijn er volop. Schoonheim: 'De winkel, waar we voornamelijk workshops zullen geven, komt in de garage van mijn vader. Momenteel wordt er nog verbouwd, maar vanaf 1 juli is de winkel operationeel.'


Easyrolgordijn.nl

Sipko Visser van Easyrolgordijn.nl heeft geen speciale voorliefde voor rolgordijnen of zonweringen, maar is een ondernemer in hart en nieren en zag een gat in de markt. 'Een paar jaar geleden ben ik voor mezelf begonnen met een groothandel in zonweringen. Sinds 1 mei is daar Easyrolgordijn.nl bijgekomen.' Van het eerste plan tot het in de lucht gaan van de site duurde zo'n zes maanden - 'vond ik zelf te lang, ik was liever binnen 2 maanden online gegaan, maar het ontwerpen van de site duurde iets langer' - en vooralsnog loopt de winkel goed. 'Klanten weten ons te vinden via Google. Je zou misschien denken dat mensen alleen willen kopen wat ze kunnen voelen of zien, maar wij hebben gezorgd dat de kleuren op de site goed overeenkomen met de daadwerkelijke kleur van de stof. Bovendien is het prijsverschil met winkels waar je de producten "live" kan zien van dien aard, dat mensen graag via internet kopen. Daarnaast proberen wij vertrouwen bij de klanten te wekken door onze samenwerking met iDeal en Thuiswinkel.org.'


Clicks

Boedoe.nl
Beadbox.nl
Easyrolgordijn.nl


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2006