Twinkle | Digital Commerce

Post, de eigen website en e-mailmarketing belangrijkste dm-kanalen

2017-05-26
  • 1:15

De bestedingen aan direct marketing als onderdeel van het totale marketingbudget zullen in het eerste kwartaal van 2006 met 44 procent stijgen ten opzichte van een jaar geleden. Dat is de verwachting die (direct) marketeers uitspreken in de tweede editie van de DM Barometer van tijdschrift Adforesult en fullservice permission-marketingbureau Mailmedia.

Aan de DM Barometer, over het eerste kwartaal van 2006, werkten 133 marketeers mee.

Het onderzoek laat zien dat post, de eigen website en e-mailmarketing de belangrijkste dm-kanalen zijn. Post neemt 28 procent van het dm-budget voor z'n rekening, de eigen website 18 procent, en e-mailmarketing 15 procent. De respondenten verwachten komend kwartaal weer meer geld aan e-mailmarketing te besteden (verwachting vierde kwartaal 2005: 13 procent).

Een kwart van de marketeers gaat in 2006 viral marketing inzetten. Daarop volgen RSS (21 procent) en weblogs (20 procent). In het afgelopen kwartaal gaf nog maar 7 procent aan met RSS aan de slag te zullen gaan. Viral marketing stond op dat moment op 13 procent en weblogs op 11 procent.

Een nieuwe vraag in het onderzoek was dit keer de openingsratio en klikratio van acties op eigen e-mailbestanden.Voor zowel de e-mailnieuwsbrief als de actiemailing geldt dat slechts een kwart van de respondenten de mailing opent. Vervolgens klikt maar liefst 15 procent door.