Twinkle | Digital Commerce

'Consument kent iDeal niet'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:13

De ‘gezamenlijke standaard voor internetbetalingen’ van ING, Rabobank, Postbank en ABN Amro, iDeal, verbindt de internetconsument direct door naar een pagina van de eigen bank, waarop er via een internetbetaalprogramma van deze bank kan worden afgerekend. ‘Het gemak dat mensen ervaren met pinnen, zullen ze terugzien op internet’, zei Monika Milz van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en directeur MKB bij de Rabobank een jaar geleden op Marketing-online.nl. Ze sprak daarnaast de hoop uit dat andere banken als Fortis en SNS de standaard snel zouden overnemen. Begin 2005 stond op diezelfde site een artikeltje over iDeal, waarin enkele mensen waren ondervraagd over de kansen van de betaalstandaard. De resultaten: ‘top’ 68 procent en ‘flop’ 31 procent - bij een totaal aantal stemmen van 363.


Een jaar later kan worden gezegd dat bij bedrijven kan worden gesproken over ‘top’. Zo won iDeal de verkiezing ‘Top en Flop van 2005’, de nieuwe standaard voor internetbetalingen kreeg maar liefst 40 procent van de stemmen. Maar is dat wel terecht? Consumenten blijken het lang niet altijd te kennen... Is de manier waarop ‘iDeal’ in de markt is gezet wel de juiste geweest? Er schijnen zelfs enkele webwinkels te zijn die de iDeal-betaalknop hebben vervangen door een eigen logootje of simpelweg de woorden ‘Ik wil betalen’, omdat de consument iDeal niet bleek te kennen. Wat schort er aan de marketing achter iDeal? Wordt ongetwijfeld vervolgd...