Twinkle | Digital Commerce

'Portalen' en 'E-commerce'-websites trekken de meeste bezoekers

2017-05-26
403177
  • [nieuws]
  • 1:04

Online onderzoeksbureau Multiscope heeft op basis van haar website bereiksmetingsysteem Visiscan een analyse gemaakt van segmenten van websites. Uit de analyse blijkt dat 'Portalen' en 'E-commerce'-websites de meeste bezoekers trekken.

Multiscope categoriseert alle websites die door Visiscan worden gemeten. In totaal worden daarbij 11 categorieën met daaronder 52 segmenten onderscheiden. Onderstaande tabel toont de grootste segmenten, gesorteerd op het aantal bezoekers dat de top-10 sites binnen dit segment maandelijks trekt.

tabel_categorie.gif

Portals, zoekmachines en indexen trekken veruit de meeste bezoekers. De top 10 websites in dit segment zijn samen goed voor 37,2 miljoen bezoekers. De overige segmenten liggen dicht bij elkaar. De categorie e-commerce is met de segmenten 'Thuiswinkelen', 'Particuliere Handelsplaats' en 'Loyalty en sales promotion' zeer ruim vertegenwoordigd. Het segment 'Thuiswinkelen' is het grootst. Marktleiders hier zijn nl.bol.com, Vistaprint.nl en Wehkamp.nl. Particuliere handelsplaatsen volgen op de voet. Toonaangevende sites zijn Marktplaats.nl, Ebay.nl en Speurders.nl.

Het segment 'Productvergelijking' maakt een goede kans om verder door te groeien. Websites in dit segment trekken samen meer dan 10 miljoen bezoekers per maand en groeien ook nog eens met 36% per jaar. De top-3 binnen dit segment wordt gevormd door Kelkoo.nl, Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl. De segmenten 'Energie en water' en 'Automotive2' worden door slechts een klein deel van de Nederlandse internet populatie bezocht. Daarbij komt nog eens dat dergelijke sites duidelijk minder snel groeien dan de markt.