Twinkle | Digital Commerce

De marktkoopman als online sales goeroe

2017-05-22
20481152
  • 2:42

Nyenrode, Harvard en Oxford: klinkende namen, maar de topuniversiteit voor marketing en sales professionals is nog altijd de ‘real life’ markt. De plek waar het verleiden van de klant en het acteren op realtime data is uitgevonden.

Mijn bijbaantje op de markt bleek tot op de dag van vandaag dan ook de beste leerschool voor mijn verdere carrière. Hier leerde ik, van mijn zestiende tot mijn zesentwintigste, dat sales begint met marketing.  Maar vooral: hoe je ervoor zorgt dat marketing leidt tot sales.

Menig online retailer zal verbaasd staan van de lessen die je kan leren van de mannen en de vrouwen van de markt. Het is een spel van continu sturen op realtime data, traffic genereren en de doelgroep verleiden én veroveren.

Les 1: word een publiekstrekker
Allereerst is het belangrijk zichtbaar te worden voor het winkelend publiek. Dat is een combinatie van op de juiste plek staan, actief werven én een goed verhaal hebben. Want de vindbaarheid op markt lijkt verdacht veel op Google: hoe meer relevante informatie je kunt delen over je koopwaar, des te betrouwbaarder je overkomt en hoe meer mensen hun interesse tonen. Een beroemde publiekstrekker mét zakelijk inzicht die zijn carrière op de markt begon is natuurlijk zanger Gordon. Hij weet als geen ander dat het gaat om rumoer creëren, de aandacht trekken en vooral; vasthouden. Keep walking & talking dus.

Les 2: verandering is de enige constante
De marktkoopman is een kunstenaar in het sturen op realtime date. Zo herinner ik me dat het wereldberoemde spel Rummikub pas echt een hit werd doordat Adi Golad (alias Mr. Rummikub) het introduceerde door het week in week uit te demonstreren op Nederlandse markten. Hierdoor kreeg hij realtime informatie van de klant en bouwde hij tegelijkertijd aan zijn bekendheid.  Een dag goed verkopen, dat is namelijk geen kunst.

De enige constante in je marketing is, dat je continu in beweging bent op basis van wat er in de markt gebeurt.  Welke mensen lopen er op de markt? Wie blijven er wel, en nog niet, bij je waren staan? Hoe is het weer? Wat doet mijn buurman? Deze informatie is op de markt goed zichtbaar, maar ook online is deze informatie live te volgen. Wat je ook doet, verkopen is je doel. Iedere euro die je investeert moet terugverdiend worden, anders kun je letterlijk en figuurlijk je boeltje pakken.

Les 3: maak je klant gelukkig (en jezelf ook)
Een andere wijze les die ik nog dagelijks in mijn werk bij beslist.nl toepas, is dat je de klant een goed gevoel moet geven. De beste marktkooplui zorgen ervoor dat hun klanten over hen gaan praten tegen anderen. Consumenten kiezen online allang niet meer alleen op prijs, ze willen shoppen bij een betrouwbare webshop waar ze een goed gevoel bij hebben. Op de markt betekent dit niet veel anders dan online, het is een kwestie van oprechte aandacht en boven verwachting leveren. Dit levert je behalve vaste klanten ook aanbevelingen op en je bouwt credits op die je in kunt zetten voor wanneer je een keer niet aan de verwachtingen voldoet. Bovendien: worden we allemaal niet blij van tevreden klanten?

De markt, daar begint het allemaal. Het zal me dan ook niet verbazen als de 18-jarige Ardie, als één van de jongste marktkoopmannen van Nederland, zich over een paar jaar de CEO van een grote online retailer mag noemen.