Twinkle | Digital Commerce

Meer winst uit je Adwords campagne

2017-05-26
180101
  • 2:02

Het beheer van Adwords campagnes is niet ieders core business, maar velen krijgen wel elke maand een rekening van Google. Zou je eigenlijk wel meer resultaat uit je advertentiebudget willen halen? Drie tips van Tim Rooza voor winstoptimalisatie met Adwords.

Tekst: Tim Rooza

Tip 1: (Dubbel)check je zoektermen
Natuurlijk heb je destijds zorgvuldig zoekwoorden gekozen bij het opzetten van je Adwords campagnes en Ad groups. Google probeert met je mee te denken en toont je advertenties ook bij typefouten, meervoudsvormen of synoniemen van je gekozen zoekwoorden (afhankelijk van het gekozen zoekwoord-type). In veel gevallen is er niets aan de hand en is het meedenken van Google juist prettig. Soms is het helaas wel vervelend -of zelfs duur!-, want dan toont Google je advertenties bij zoekopdrachten die geen of heel weinig relevantie hebben voor je doelstellingen.

Zie je veel irrelevante zoektermen? Voeg deze dan toe aan je negatieve keyword-lijst. Relevante zoektermen die nog niet in je keyword-lijst staan, kun je gelijk toevoegen.

Tip 2: Sluit vertoningen binnen apps uit
Betaal je voor bannervertoningen (of tekst-ads) binnen het Google Display Netwerk? Dan is de kans groot dat je veel (goedkoper, dat wel) clicks binnenhaalt die niet alleen slecht converteren, maar ook nog eens een hoge bounce-rate hebben en erg kort op je website zitten. In veel gevallen zijn deze bezoekers afkomstig vanuit in-app advertenties. Hierbij worden je advertenties getoond aan bezoekers terwijl ze bezig zijn in een app of mobiele game. Deze clicks zijn vaak per ongeluk en zo goed als waardeloos. Uitzetten! Ga naar de tab display network en kies placements. Kies onderaan de pagina voor opties voor site categorieën en vink mobiele apps en in-game uit.

Helaas werkt dit vaak maar half: op veel apps worden de advertenties dan nog steeds getoond. Los dit op door de volgende domeinnaam toe te voegen aan Uitsluitingen voor plaatsingen: adsenseformobileapps.com.

Tip 3: Voeg ad-extensies toe
Google Adwords voegt regelmatig extra mogelijkheden toe om je advertenties beter op te laten vallen. Deze advertentie-extenties zijn erg belangrijk voor het optimaliseren van de doorklikratio (CTR) en dus voor je campagnesucces. Als je enige tijd geleden de campagne hebt gelanceerd, dan is de kans groot dat je heel wat nieuwe extenties nog niet gebruikt - zonde! Klik op de tab advertentie-extenties en gebruik zoveel extenties als mogelijk.

Heb je alles doorgevoerd? Gefeliciteerd, je account is weer een stuk frisser, relevanter en winstgevender!

Tim Rooza is freelance online marketing specialist. Daarnaast is hij verbonden aan bureau Lupa Marketing.