Woensdag 15 maart 2017

459 keer gelezenNu reageren

Statisch als een heipaal

Christian van Someren

Statisch als een heipaal

Ondanks de relatieve jeugdigheid van ons vakgebied worden we dagelijks geconfronteerd met erfenissen uit het verleden. Uitwisseling van data, invoegen van nieuwe applicaties, upgrades of optimalisaties; je hebt altijd te maken met afhankelijkheden op basis van bestaande software die al dan niet verouderd is.

Alle technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren vragen om een meer open architectuur en snelle(re) integratie tussen verschillende softwarecomponenten. Zo is bijvoorbeeld bij alles wat met big data te maken heeft (hoe gehypet deze term inmiddels ook aanvoelt) het aan elkaar knopen van verschillende databronnen cruciaal. En moeten zelflerende algoritmen (alles wat onder artificial intelligence valt) naast het gebruik van de data ook weer informatie terug geven om nuttig te zijn. En hangt Internet of Things per definitie alles aan elkaar.

Personalisatie, de aanstormende hype van 2017, combineert ongeveer alles wat we aan technologie in de afgelopen jaren voorbij hebben zien komen. Althans, als je het goed wilt doen. Vanuit businessperspectief gezien logisch, want alle eerder genoemde technologische ontwikkelingen voelen allemaal, tja, heel technisch aan waarbij we soms tijdens een ellenlang implementatietraject bijna vergeten waarom we het ook alweer wilden hebben. Bij personalisatie is het einddoel duidelijk, maar de weg er naartoe weerbarstig. Het vraagt immers verregaande technologische integratie, maar ook gemak om je presentatievorm naar je consument dynamisch te maken.

Veel van de veelgebruikte software in e-commerce land is helemaal niet dynamisch, maar eerder statisch als een heipaal. Daardoor worden we continu gedwongen om trade offs te maken. Moet een product in groep A of in groep B? Hoe delen we de menustructuur in? Welke kleur moet die knop hebben? Hoe zetten we die campagne in? Als we het hebben over personalisatie, dan betekent dit één-op-één communiceren met onze klant. Dat is iets anders dan segmenteren. En juist hierin zit de uitdaging. Dynamiek aan de voorkant, de kant van de consument, vraagt ook dynamiek aan de platformkant.

Als je nog niet nadacht over hoe je je IT/e-commerce landschap klaarmaakt voor de dynamiek van personalisatie en andere nieuwe technologieën, begin daar dan nu mee. En geef het urgentie. Je gaat het nodig hebben.
 
Deze bijdrage verscheen eerder in Twinkle 2-2017.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Personalisatie (Klantcontact)



Geef nu als eerste een reactie op:
Statisch als een heipaal

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.