Twinkle | Digital Commerce

De Nederlandse handelsmentaliteit: geen plek voor grote ego’s

2017-05-26
23861341
  • 2:42

Nederlanders zijn handelaars, het zit in ons DNA. We zien overal handel in, weten het altijd beter en ‘we are not afraid to show it’ (want ja, we spreken ook onze talen). Hoewel de Nederlandse webwinkelier internationaal nog zeker winst kan pakken, doen we het goed en zijn de voorspellingen positief.

De verwachting is dat er dit jaar een groei van zo’n 27 procent te zien zal zijn in het totaal aantal online verkopen in Nederland. Wat maakt de Nederlandse online retailer nou anders en waar liggen onze kansen?

1. Slim inkopen – laat dat maar aan ons over
Winst maken als retailer begint met slim inkopen. Laat dat maar aan Nederlanders over. Hoewel kleinere webwinkels misschien minder kunnen profiteren van volumevoordeel, kunnen zij wel andere voordelen bieden aan een leverancier waardoor een korting mogelijk is. Zoals het maken van inkoopafspraken voor de langere termijn bijvoorbeeld. Nog slimmer is het natuurlijk om onderscheidende producten te bieden waardoor de prijs minder relevant is.

2. No nonsense, of eigenlijk gewoon: geen gedoe
We hebben een open cultuur, gaan informeel met elkaar om en we maken de dingen niet mooier dan ze zijn. Ik ben geen cultuurdeskundige, maar ik zie wel dat er fysiek geen plaats is voor grote ego’s. Deze instelling maakt ons voor anderen bijna onhandelbare handelaars: tijd, geld en energie zijn er tenslotte om te verdienen, niet om te verspillen. We richten ons op de handel en gaan ervoor.

Wat we bij webwinkels wel zien, vooral als zij groeiende zijn, is dat het lastig is om de focus te bepalen. Hoe investeer je je kostbare tijd en gelimiteerde budget? Mijn advies, al lijkt het nogal voor de hand liggend: zorg dat de basis optimaal in orde is. Veel webwinkels komen er bijvoorbeeld (te) laat achter hoe belangrijk het is de voorraadinformatie up-to-date te hebben wanneer zij zich aansluiten bij een online winkelcentrum. Gelukkig zijn we ook harde werkers, dus dat is vaak een kwestie van even de handen uit de mouwen steken en aanpakken die handel.

3. Afspraak is afspraak
Ja is ja en nee is nee. Tenminste, dat is de insteek. Zowel tijdens het inkopen als verkopen verwachten Nederlanders van alle partijen dat afspraken er zijn om nagekomen te worden. Sterker nog: we maken in principe geen afspraken als we überhaupt twijfelen of we deze kunnen nakomen. Net zoals webshops eisen dat leveranciers hun afspraken nakomen, zo verwachten consumenten dit ook van de webshop zelf. Met de groei van het aantal webshops hechten consumenten steeds meer waarde aan leverbetrouwbaarheid en goede retourregelingen. Uit recent onderzoek dat wij deden bleek bijvoorbeeld dat dit de twee meest kritieke factoren zijn wanneer consumenten overwegen te kopen bij een nieuwe webshop.

Kansen webwinkels buitenland
Hoewel de meeste Nederlandse webwinkels ook buitenlandse klanten bedienen, heeft het niet de focus. De content is voornamelijk in het Nederlands en men levert niet aan alle landen. Ook Twinkle meldde onlangs dat veel Nederlandse webwinkels nog weinig succesvol zijn in crossborder-ecommerce. Zonde, want online marketing maakt het mogelijk om relatief eenvoudig traffic te genereren en logistieke oplossingen zijn steeds eenvoudiger en betaalbaarder te implementeren.

Voor de Nederlandse handelsgeest is e-commerce eigenlijk een ideale business. We hebben er weinig ruimte voor nodig, moeten slim denken en de wereld veroveren. Maar laten we er maar normaal over doen, bescheidenheid siert tenslotte de handelsgeest.