Donderdag 16 maart 2017

567 keer gelezenNu reageren

5 tips vanuit Alibaba’s hoofdkantoor

Gastblogger

5 tips vanuit Alibaba’s hoofdkantoor

In Hangzhou vindt momenteel een tweedaagse E-trade missie plaats, georganiseerd door Alibaba, Rabobank en StartupDelta. Voor tachtig bedrijven en nog eens twaalf vooraf geselecteerde startups biedt de missie d kans om de Chinese markt binnen te komen.

Tekst: Bart van de Kooij


Als medeoprichter van MiniBrew had ik vandaag ik de eer om het hoofdkantoor van Alibaba te bezoeken. Die bijzondere ervaring is het waard om hier te delen. Hetzelfde geldt voor de succesfactoren op de Chinese e-commerce markt waar ik inzicht in heb gekregen.

De handelsmissie is voor ons begonnen naar aanleiding van een radiocommercial (werkt nog steeds) en een paar mooie woorden over MiniBrew via een online applicatie. Een paar weken later kregen we te horen dat we waren geselecteerd door StartupDelta om mee te gaan. Hoppa! Een kwestie dus van een goede pitch sturen en duidelijk maken waarom China belangrijk is. Zo simpel. Gewoon DOEN.

Wat is MiniBrew dan precies? Ik hier niet te lang bij stil staan, want het draait om de e-commerce lessen over China. MiniBrew laat mensen de brouwmeester zijn. Zonder veel gedoe, tijd of investering kun je met MiniBrew in een handomdraai thuis bier brouwen. Het kan met voorgeselecteerde merkrecepten of eigen creaties. Op dit moment produceren we al in China, en doen we pre-sales via onze website en Indiegogo. China is voor ons een markt met grote potentie. En zijn we op zoek naar een samenwerking met Alibaba, in andere woorden naar een deal. Maar wat maakt China dan zo magisch?

China is niet de grootste e-commerce markt, maar de grootste commerce markt ter wereld. Het land van de grote getallen: 85.000 transacties per seconde per dag, 60 miljoen verstuurde pakketjes per dag en dominantie van smartphones.

Deze getallen trekken ondernemers met groeiambitie. Echter is het niet zo simpel om gewoonweg je product online te zetten. Hieronder mijn vijf takeaways van de dag om succesvol te worden in de Chinese commerce markt.

  1. Klop aan als je een product hebt dat (bijna) af is. Als je in een pre-order fase zit, met een levertijd van 6 maanden of meer, dan ben je niet interessant. En eerder gegenereerde tractie telt niet.
  2. Je moet in staat zijn om je product binnen dezelfde dag te leveren. Dat is standard in China. Bij voorkeur zelfs in een paar uur. Alibaba krijgt dit voor elkaar met zijn logistieke ecosyteem, genaamd Cainiao. Voorraad is kortom belangrijk. On demand productie werkt niet.
  3. Bouw Chinese knowhow in je team. Partijen als Alibaba helpen bedrijven op veel vlakken om een storefront op te bouwen, alleen blijf je als merkeigenaar verantwoordelijk voor de copy en aanbiedingen die in het Chinees worden aangeboden.
  4. China staat erom bekend dat de businesscultuur anders is dan in Nederland. ‘Ja’ betekent misschien. En ‘nee’ betekent harder pushen. Het komt erop neer dat je nooit moet opgeven. Anders pakt iemand anders het op.
  5. Begin met kleine aantallen. En start met verkoop op n van de kanalen. Eenmaal bezig kan je altijd je strategie optimaliseren.

Bonus
Onverwacht heeft Alibaba-oprichter Jack Ma, de groep toegesproken en zijn visie gedeeld. Dit was bijzonder, omdat het minder op de business in ging en meer op hoe je als persoon moet handelen. Hieronder de voor mij belangrijkste les:

‘If you don’t know what you give up, you don’t what you pursue’


Bart van de Kooij is mede-oprichter van MiniBrew, dat bierbrouwmachines bouwt en verkoopt. Het bedrijf uit Utrecht werd vorig jaar door Sprout uitgeroepen tot Startup van het Jaar.

Van de Kooij is met een kleine honderd andere bedrijven uit Nederland en Belgi op handeslmissie naar China. De delegatie wordt namens StartupDelta geleid door ambassadeuer Constantijn van Oranje.


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Voorraadbeheer (Logistiek)
- Pakketverzending (Logistiek)



Geef nu als eerste een reactie op:
5 tips vanuit Alibaba’s hoofdkantoor










Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.