Twinkle | Digital Commerce

Uitbesteden of zelf doen?

2017-05-26
25081410
  • 1:37

Hét dilemma van veel webshops die groeiende zijn: blijf ik zelf al die ballen in de lucht houden of ga ik taken uitbesteden? Ik voer er regelmatig gesprekken over met hardwerkende webshopeigenaren.

Ik zie ze zitten, tegenover me aan tafel. Vragende blikken, vaak vermoeide gezichten. Niet zo gek, want werkweken van meer dan 60 uur zijn bijna standaard bij deze groep ondernemers. En dan al die kennis die je moet hebben; van techniek, van inkoop. Klantenservice en social media, zoekmachineoptimalisatie en handling en verzending. Wat doe je zelf en welke taken leg je bij anderen neer? Dé hamvraag: welke prioriteiten stel je?

Duur personeel
Zelf door schade en schande wijs geworden ben ik voorzichtig in het adviseren van het aannemen van personeel. De kosten zijn immens. En wat als je medewerker ziek wordt? Voor kleine ondernemingen is het in ons land nauwelijks op te brengen om vast personeel aan te nemen. Gelukkig zijn er steeds meer specialisten actief binnen de e-commerce. Maar welke partij is betrouwbaar en wie is er vooral op uit om jou in zo’n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk geld af te troggelen? Lastig, lastig. Daarbij geldt: welke taken kun je het beste bij je houden, en welke leg je net zo gemakkelijk bij een ander neer?

Ruimte in het hoofd
Mooi is de opluchting die ik vaak signaleer als webshopeigenaren helder hebben dat ze überhaupt werk bij anderen kúnnen neerleggen. Of het nu fulfilment is (een taak die vaak vrij gemakkelijk uit handen te geven is en ruimte geeft in je hoofd én in je huis/kantoor) of SEO (gespecialiseerd werk, waarbij de investering zichzelf al het goed is terugverdient). Je hoeft niet zelf alles te kunnen, weten en uit te voeren. Inmiddels zijn er zoveel ondersteunende bedrijven actief binnen de e-commerce dat je je business zou kunnen runnen zonder dat je zelf überhaupt iets doet. Hmmm. Dát biedt weer perspectief, heb je weer ruimte om iets nieuws te starten.