Dinsdag 24 januari 2017

980 keer gelezen3 x gereageerd

VR: matchmaker tussen on- en offline winkelen

Léon Kramer

VR: matchmaker tussen on- en offline winkelen

Toegegeven, het ziet er een beetje gek uit, zo’n VR-bril op je neus. Tenminste, bij iemand anders dan. Het duurt echter niet lang meer voordat we eraan gewend zijn om met een VR-bril even snel de laatste boodschappen te doen, thuis of op kantoor.

Of om, als je een paar minuutjes over hebt, een virtueel tripje naar de maan te maken. Virtual reality is niet langer alleen ‘leuk’ maar serieuze business, het verandert de toekomst van e-commerce definitief.

Nieuwe bril?
De Oculus Rift, Playstation VR, de HTC Vive en de Google Daydream: VR-brillen zijn de nieuwe Raybans. Want behalve dat het toch technische wondertjes zijn, zijn de VR brillen anno 2017 ook stijlvol vormgegeven. Afgelopen maand presenteerden verschillende merken op de CES in Las Vegas VR-brillen die vooral opvielen vanwege hun design. Van chic en klassiek tot stoer en speels. Als je dan met een zo'n bril gaat shoppen, kun je dat dus ook in stijl doen. Een heel verschil met de eerste VR-bril in 1965, die zo zwaar was dat deze aan het plafond bevestigd moest worden.

 


De kosten zijn het niet
Consumenten hoeven echter niet per se een dure design VR-bril aan te schaffen. Met een bril van nog geen 5 dollar reis je ook gewoon naar het andere eind van de wereld. De Cardboard werd in 2014 geïntroduceerd door Google en is gemaakt van karton. De bril heeft twee lenzen en een eenvoudig klittenbandje. Slim, want in januari vorig jaar waren er al meer dan 5 miljoen Cardboard-brillen verkocht en zijn er 25 miljoen VR-apps voor gedownload.

Grote bedrijven duiken in VR
De populariteit van brillen zal dus geen issue zijn. De komende tijd zullen alle ogen gericht zijn op de grote retailers, die de VR-apps moeten gaan ontwikkelen. Met veel plezier keek ik naar een experiment van de Chinese e-commerce-reus Alibaba. Zij ontwikkelden voor één dag een app die de consument naar het shopwalhalla van de wereld brengt: het luxe warenhuis Macy’s in New York. Voor slechts 14 cent kocht je een VR-bril en voordat je het woord virtual reality kon uitspreken stapte je al uit een Yellow Cab op Manhattan en liep je Macy’s binnen.  Rondkijken, kiezen, kopen en betalen: allemaal in een prachtige VR-omgeving. Mijn verwachting is dat het dit jaar vooral een kwestie van durven, proberen en leren is.

 


E-commerce ontdekt virtual reality
Gelukkig zijn er ook al voorbeelden van bedrijven die verder durven te gaan dan alleen experimenteren. In november vorig jaar begon personal shoppingdienst Outfittery een select aantal klanten een VR-bril te geven bij hun online bestelling. Door hun smartphone in de bril te stoppen konden zij kijken naar een 360°-video op YouTube, waarin een stylist tips geeft voor het herfstseizoen.

 


Brug tussen offline en online
Dit ziet er al meer uit als iets wat echt kan aanslaan bij het grote publiek en waarvan ook direct duidelijk is hoe webwinkels hieraan kunnen verdienen. Deze voorbeelden laten zien hoe retailers op een relatief goedkope en toegankelijke manier internationale klanten bereiken en op afstand laten shoppen. Virtual reality wordt hiermee de perfecte brug tussen shoppen in een fysieke winkel, waarbij producten opgepakt en van alle kanten bekeken kan worden, en het online winkelen.

Nederland
In Nederland zijn de VR-initiatieven nog redelijk kleinschalig te noemen, maar daarom niet minder veelbelovend. Smart2IT is begin 2015 begonnen met het ontwikkelen van een virtuele winkel voor klanten van CCV Shop. Het bedrijf ontwikkelde al VR-oplossingen voor een voetbalstadion, makelaars en een autodealer, maar ziet vooral kansen in de retail. Een virtuele winkel zou het goed kunnen doen als pop-upstore of op een event.

 


Shopparadijs van de toekomst
Volgens de experts zal het niet lang meer duren voordat meer retailers VR gaan omarmen. Acht op de tien professionals verwachten in 2020 virtual reality in te zetten voor een betere customer experience, bleek uit recent onderzoek van Oracle. Laten we de (roze) virtuele bril opzetten en de consument verleiden tot een bezoek aan het shopparadijs van de toekomst.
 

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Offline vs online (Multichannel)
- Klantcontactkanalen (Klantcontact)
- Technologie (Klantcontact)



Er is op dit moment 3 keer gereageerd op:
VR: matchmaker tussen on- en offline winkelen
 
  1. Bramjan op dinsdag 24 januari, 2017 om 13:36

    Interessante ontwikkeling! Met name grote producten zoals meubels, raambekleding en keukens gaan in het begin het verschil maken omdat ze al voor de investering een goed beeld geven van de aankoop in je eigen interieur. Maar ook voor bijzondere kleding, witgoed, nicheproducten e.d. is VR een interessante aanvulling op de productpresentatie.

     

  2. Tim op vrijdag 24 februari, 2017 om 10:43
    www.vr-expert.nl/zakelijk

    Denk dat het een mooie brug is tussen fysiek en virtueel. Voor complexere/abstrace producten ideaal alsmede waarde bije high involvement goods een goede toevoeging. De kwaliteit van de beelden laat echter nog te wensen over en het shoppen zelf is verre van efficient. Voorlopig dus vooral een aanvulling, een belevenis waar vooral het duurdere segment bij gebaat is. 

  3. Koen van der Velden op maandag 10 april, 2017 om 16:58
    smart2vr.nl

    VR in de retailbranche is een prachtige ontwikkeling en volgens ons ook zeker van toegevoegde waarde voor de consument. Je hoeft namelijk het huis niet meer uit om het gewenste product te ervaren. 

    Wij zien dat VR in de woningbouw- en vastgoedwereld erg populair is. 


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.