Twinkle | Digital Commerce

Linkbuilding voor internationale webwinkels

2017-05-26
180101
  • 4:14

Blogger Romano Groenewoud legt uit hoe je als webwinkelier linkbuilding naar een hoger niveau kunt tillen. Hoe maak je er effectief gebruik van en welke content slaat het best aan op welke schaal?


Linkbuilding is het vinden van de juiste platforms die naar jouw content willen linken. Je kan deze platforms vinden door ze te benaderen, maar het is nog beter wanneer deze platforms jou vinden omdat je content zo goed is. Dit laatste is echter lastig als je nog weinig exposure hebt.

Het is belangrijk om te onthouden dat linkbuilding uit twee belangrijke elementen bestaat: content creëren en deze goed marketen. Goede content creëren is een vereiste, maar daarmee ben je er nog niet. Je hebt namelijk ook een actief programma nodig waarmee je relevante platforms benadert om je links bij het juiste publiek terecht te laten komen.

Waardering
Let wel op dat de kwaliteit van de sites die naar je linken, erg belangrijk is voor zoekmachines. Links op sites die van Google een hoge waardering krijgen, zijn effectiever dan links op sites met een lage waardering. Als je veel links op sites hebt met een lage waardering, levert dat dus over het algemeen minder op dan een paar links op websites met een hoge waardering.

Internationale en nationale linkbuilding op marketingniveau
Als je naar linkbuilding op internationaal niveau kijkt, moet je niet alleen letten op verschillen met nationale linkbuilding in content, maar vooral in marketing. In Peru is het bijvoorbeeld erg gebruikelijk om een betaling voor elke link te vragen. En in Spanje is het gek genoeg heel normaal om alleen door te linken naar Engelstalige content, om zo concurrentie in het Spaans te verminderen. Zo heeft elk land zijn eigen gewoontes en systemen. Verdiep je hier eerst in, bijvoorbeeld door een lokale SEO expert te raadplegen, voordat je je content op de verkeerde manier target.

Internationale en nationale linkbuilding op contentniveau
Gek genoeg zal je op marketingniveau meer cultuurverschillen tegenkomen dan op contentniveau. Het enige echte grote verschil is dat je publiek uit een ander land komt, dus dat de content inhoudelijk over andere inwoners gaat. Je artikel over inkomensongelijkheid op de Nederlandse arbeidsmarkt moet bijvoorbeeld veranderd worden naar inkomensongelijkheid op de Duitse arbeidsmarkt. Maar als je je content wilt gaan verkopen in Europese of Amerikaanse landen, zullen de interesses echter niet ver uit elkaar liggen. Stel, je hebt content dat in Nederland erg goed gewerkt heeft en je hebt er veel links door verkregen, dan is de kans groot dat deze content het in Duitsland, Engeland of de VS ook goed gaat doen. De SEO en marketing-goeroes van Moz en Fractl hebben onderzoek gedaan naar de best scorende onderwerpen. Deze bleken in alle onderzochte landen min of meer hetzelfde te zijn in deze volgorde:

1: Drugs en alcohol
2: Gezondheid en sporten
3: Entertainment
4: Seks en relaties
5: Reizen
6: Technologie

Wanneer gaan internationale sites naar mijn site linken en hoe word ik gevonden?
Als je in het buitenland ook vindbaar wilt zijn, moet je nadenken over eventuele domeinnaam-extensies. Sites met extensie .nl scoren waarschijnlijk niet zo hoog in Google.de. Wanneer je kiest voor de extensie .com is dat altijd goed, helemaal als je verschillende taalopties op je website aanbiedt.

Als je content nog niet bekend genoeg is om uit zichzelf gevonden te worden, is het handig om linkbuilding-tools in te zetten. Linkprospector kan bijvoorbeeld erg handig zijn om de juiste kwalitatieve en relevante sites in het buitenland te vinden, waarvan je wilt dat ze naar jou doorlinken.

Welke content werkt het best op internationaal niveau?
Hierboven is al een lijstje gegeven van onderwerpen die bijna overal het meest gelinkt worden. Maar als je deze onderwerpen gebruikt, heb je nog niet de garantie dat je content gelinkt gaat worden. Hieronder dus nog een paar laatste tips over de content die internationaal het beste werkt.

Visuele content
In de blog van Moz wordt onderzocht welke visuele content makkelijk wordt overgenomen in verschillende landen. Stipt op nummer 1 stond de ingekleurde wereldkaart.


Het is heel gemakkelijk voor iedereen om zijn of haar eigen land op te zoeken om het te linken in hun eigen content. Als een Nederlandse site naar bovenstaand kaartje linkt, kunnen ze zeggen dat Nederland niet erg religieus is in vergelijking met bijvoorbeeld Zuid-Afrika. Maar als een Amerikaanse website door wil linken naar deze kaart, kunnen lezers kijken naar het feit dat Mexico religieuzer is dan de VS. Op deze manier is deze content makkelijk te kopiëren en interpreteren voor de internationale markt. Een wereldkaart is voor elk onderzocht land relevant.

Tekstuele content
Behalve onderwerpkeuze, zijn er ook een aantal standaard elementen van content die voor elk land werken. Dus op welk land je je ook richt, de top 6 is:

1: Verrassende informatie
2: Een onderwerp dat emotie oproept
3: Een universeel aantrekkelijk onderwerp
4: Een vergelijking van verschillende plekken, dingen of ideeën
5: Een geografisch uitgangspunt
6: Onderwerpen in popcultuur

Als je al het bovengenoemde mee laat spelen in het ontwikkelen van internationale content, ben je al een heel eind. De Nederlandse cultuur komt vaak sterk overeen met Engelssprekende landen, zoals de VS, Engeland en Australië. Als je je content alleen naar het Engels vertaalt, boor je daarmee al een gigantische nieuwe markt aan. Doordat het Engelssprekende gedeelte van de wereld zo omvangrijk is, is het wel extra belangrijk dat je je concentreert op de websites die zich in dezelfde niche als jij begeven. Bij meer kansen horen tenslotte ook meer concurrenten.

Romano Groenewoud is eigenaar van SEO Geek.