Twinkle | Digital Commerce

Een miljard mobiele dollars in een dag

2017-05-26
180101
  • 2:50

Met Thanksgiving, Black Friday en Cyber Monday achter de rug besloot ChannelAdvisor onderzoek te doen naar trends binnen het zoek- en aankoopgedrag van de consument. De smartphone bleek niet alleen hét kanaal te zijn voor het vinden van de beste koopjes, maar ook voor het kopen van deze producten.

Tekst: Eelco van Wijk

Uit het onderzoek kwam naar voren dat 73 procent van de zoekopdrachten in het Verenigd Koninkrijk plaatsvond op een mobiel apparaat (51 procent smartphone versus 22 procent tablets), wat een stijging betekent van 15 procent ten opzichte van 2015. Voor het plaatsen van orders werd bij 64 van de 100 keren een mobiel apparaat gebruikt (41,7 procent smartphone en 22,7 procent tablets). Het mobiele kanaal is hiermee ook dit jaar het meest populaire e-Commerce kanaal in het Verenigd Koninkrijk.

Steeds prominentere rol voor mobiele applicaties
ChannelAdvisor vergeleek deze cijfers met die van de Verenigde Staten, waar zelfs 75 procent van de zoekopdrachten plaatsvond op mobiele apparaten (65 procent smartphone en 10 procent tablets), maar qua koopgedrag bleken de Amerikanen volgens dit onderzoek nog wat traditioneler dan de Engelsen. Het lagere percentage voor tablets zorgt er hier voor dat mobiel afrekenen het nog net tegen desktop moet afleggen, met iets minder dan de helft van de aankopen (49 procent), wat vergeleken met de 64 procent van de Engelsen beduidend minder is. Maar andere onderzoeken laten weer hele andere cijfers zien.

Zo rapporteerde CBS News dat Black Friday in de VS werd gedomineerd door mobiele apps. Binnen een dag werd daar maar liefst een miljard dollar omgezet via deze mobiele applicaties. Als deze trend zich doorzet, zal 40 procent van het shopverkeer in de Verenigde Staten plaatsvinden via mobiele apps. Zo’n fundamentele doorbraak, dat ik zou verwachten dat elke Nederlandse retailer hierin aanleiding ziet om zijn eigen mobiele strategie toch nog eens grondig onder de loep te nemen.

Ik zou die webwinkelier dan ook aanraden nog eens na te denken over de houdbaarheid van responsive websites. Tijdens afgelopen Black Friday waren er zo veel bezoekers op de mobiele website van Macy’s dat deze crashte, waardoor duizenden mensen hun bestelling moesten staken en het bedrijf veel omzet misliep. Bij een native mobiele app zijn dit soort problemen vrijwel uitgesloten, omdat de app-software lokaal op de smartphone van de gebruiker draait.

In Nederland zijn de aankopen voor de feestdagen nog maar net begonnen, dus zullen we nog even moeten wachten op de definitieve cijfers, maar ik verwacht dat wij dichter bij de Engelsen dan de Amerikanen zitten. Ook het aantal mobiele aankopen in Nederland overstijgt binnenkort het aantal orders dat via de desktop wordt geplaatst. Alle trends wijzen in dezelfde richting. Het is slechts een kwestie van maanden, zo niet weken, voordat dit aandeel de desktop overtreft. De reden hiervoor is heel simpel: winkelen via de mobiel wordt steeds gebruiksvriendelijker, waardoor het aantal mobiele shoppers in rap tempo blijft stijgen.

Hogere orders via shopping apps
Daarnaast kwam in een recent onderzoek van Centre for Retail Research naar voren dat de mobiele uitgaven blijven stijgen. Het onderzoek bevestigt dat als mensen winkelen via een app, ze loyaler zijn en hogere orders plaatsen. Dit komt volgens het bureau doordat de mobiele winkelervaring sterk is verbeterd, waardoor consumenten positiever zijn over hun shopervaring.

Fijn om het weer met een onderzoek bevestigd te zien, want vanuit de klanten die een app hebben bij JMango360 horen we niet anders. Ook voor consumenten die last minute nog een mooi cadeautje willen kopen, is een mobiele shopapp een waardevolle toevoeging.