Maandag 14 november 2016

841 keer gelezenNu reageren

Wedloop tussen bricks en clicks nog niet ten einde

Gastblogger

Wedloop tussen bricks en clicks nog niet ten einde

Het beleid van de overheid is erop gericht leegstand van winkels terug te dringen. Vaak wordt aangenomen dat clicks lijken te winnen van de bricks, maar nieuwe retailmodellen bieden de winkelstraat veel kansen, schrijft Roemer Mol.

Door: gastblogger Roemer Mol

Leegstand terugdringen
Op nu.nl is deze maand te lezen dat de provincies winkelruimtes gaan schrappen uit de winkelstraat. ‘Provincies hebben afgesproken het aantal vierkante meters winkeloppervlakte fors te verlagen om de overcapaciteit in de markt terug te brengen. Plannen die de leegstand vergroten, worden geblokkeerd.’

Dit ligt in lijn met het beleid van de overheid, die sinds de lancering van de Retailagenda in maart vorig jaar samenwerkt met de retail en vastgoed sector. Samen streeft men naar een toekomstgerichte sector en vitale winkelgebieden. Een voornemen dat natuurlijk alles te maken heeft met de verhouding tussen bricks en clicks, die al langer ernstig naar clicks overhelt. Gevolg: steeds meer lege winkelpanden in de winkelstraat.

In de kamerbrief van de minister van Economische Zaken van 5 oktober jongstleden is een tegenstrijdig fenomeen terug te vinden. Terwijl tussen 2004 en 2015 de omzet in de detailhandel met 8 procent daalde, is het aantal vierkante meters winkeloppervlakte toegenomen met 11 procent. Naar schatting is er op dit moment in Nederland een overcapaciteit van zo’n 20 procent van het totale winkeloppervlak. Dat is natuurlijk niet een probleem dat zich alleen in Nederland voordoet, het is een wereldwijd probleem, bijvoorbeeld ook in de Verenigde Staten. Toch schetsen cijfers van het Amerikaanse Census Bureau een heel ander beeld. Deze cijfers laten zien dat slechts 0.8% van het aantal retailverkopen is verschoven van offline naar online, als je begin 2015 met begin 2016 vergelijkt. Het gaat volgens deze cijfers helemaal niet zo slecht met de fysieke retail, ondanks het feit dat veel fysieke winkels hun deuren hebben gesloten.

Nieuwe retailmodellen
Het innoveren van de retail is niet zozeer een wedloop tussen bricks en clicks, maar een kwestie van de ontwikkeling van nieuwe retailmodellen. Deze modellen moeten inspelen op hoe mensen hun verschillende mobiele devices gebruiken om aankopen te zoeken en te vinden. De nieuwe technologieën herbergen mogelijkheden die bijna alle processen die retailers nodig hebben, van voorraden managen tot marketing en afrekenen, kunnen innoveren. Daarnaast maken dezelfde technologieën het mogelijk om de onverhuurde ruimtes tijdelijk te verhuren. Denk aan flagship-stores, pilot-stores en restaurants, pop-up winkels en galerieën.

Niet bij de pakken neerzitten
Tijdelijke verhuur zorgt voor een minder troosteloos beeld in de winkelstraat. Bovendien hebben zowel de verhuurder als de huurder er baat bij. Zo heeft de verhuurder tijdelijke huurinkomsten, zonder vast te zitten aan een huurder. Anderzijds hebben retailers tijdelijk een A-locatie tot hun beschikking, waar dat anders wellicht niet in het budget zou passen. Retailers kunnen zo een winkelconcept testen en finetunen zonder grote risico’s te lopen. Eén van de technologieën die dit mogelijk maakt, is een online kassa. Met zo’n kassasysteem in de cloud is de retailer snel klaar om omzet te draaien en bij een verhuizing is er ook geen gedoe. Andere voorbeelden van flextechniek zijn een tijdelijk alarmsysteem en een tijdelijke online community, die bijvoorbeeld aan de hand van targeted advertising zou kunnen worden opgezet. Zo kan je ook als tijdelijke retailer gebruik maken van volwaardige middelen.

Roemer Mol is marketing manager bij Cashr en Reeleezee

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Offline vs online (Multichannel)



Geef nu als eerste een reactie op:
Wedloop tussen bricks en clicks nog niet ten einde

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.