Twinkle | Digital Commerce

De toekomst van voice search voor e-commerce

2017-05-26
180101
  • 3:37

Wat betekent het voor e-businesses als voice search straks een vanzelfsprekendheid is in onze manier van communiceren? 

Voice search is in opkomst en niet zo’n beetje ook. In minder dan twee jaar tijd hebben virtuele assistenten zoals GoogleNow, Siri en Cortana 10 procent aandeel in alle zoekopdrachten wereldwijd. In andere cijfers, er zijn zo’n 50 biljoen zoekopdrachten die door middel van voice search plaatsvinden.

Apple kondigde recent aan dat in de nieuwe MacOS Siera update Siri standaard in het besturingssysteem komt op alle iMacs en MacBooks. Dit zal de trend alleen maar versnellen. In de toekomst zal voice search dus steeds dominanter worden, maar wat betekent dit voor Search?

Voordelen
Virtuele assistenten zullen hun uiterste best doen om uit te zoeken wat een gebruiker probeert te bereiken. In grotere context is dit een voordeel. Een voorbeeld: in plaats van het bezoeken van de website van H&M en Forever 21 om te kijken waar spijkerbroeken het goedkoopst zijn, zal het waarschijnlijk mogelijk worden om aan Siri te vragen waar de beste deals zijn voor spijkerbroeken in Amsterdam. Siri zal vervolgens aan je vragen wat voor soort spijkerbroek je zoekt, welke maat je nodig hebt en laten zien welke winkels het dichtstbij zijn.

Er zijn verschillende branches en sectoren die het meest zullen profiteren van voice search, maar doordat het aantal lokale zoekopdrachten (‘Waar vind ik de goedkoopste spijkerbroeken van Amsterdam?’) alleen maar zullen toenemen, kunnen talloze bedrijven daar gebruik van maken. Er worden drie keer zoveel zoekopdrachten gedaan op mobiel dan op een desktop; met voice search zal dit alleen maar toenemen. Mensen zoeken vaak op dingen die dichtbij zijn, bijvoorbeeld: ‘’Waar vind ik het beste hamburgerrestaurant van Hilversum?’’ Zorg er dus voor dat je vindbaar bent via Google Mijn Bedrijf om hier optimaal gebruik van te maken.

Speel in op micro-momenten:

- De gebruiker wil iets weten.
- De gebruiker zoekt iets in de buurt.
- De gebruiker wil iets doen.
- De gebruiker wil iets kopen.

Gedrag
Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn anders en dus moeten de resultaten dat ook zijn. Ons gedrag is anders wanneer we een voice search uitvoeren, zelfs als we ons daar zelf niet van bewust zijn. Wanneer je op je telefoon zoekt naar een ongediertebestrijdingsbedrijf in Amsterdam, dan typ je waarschijnlijk in 'ongediertebestrijdingsbedrijf Amsterdam'. Maar wanneer je een spraakgestuurde zoekopdracht geeft, dan maak je er een vraag van. Zoals 'hoe afkomen van bedwantsen' of 'welke ongediertebestrijders zijn nu beschikbaar om bedwantsen te verdelgen'.


De woordkeuze en het gebruik van volzinnen geeft meer info over de context en intentie van een gebruiker, wat enorm interessant kant zijn voor SEO. Het is nu bijvoorbeeld makkelijker om erachter te komen of klanten al klaar zijn om een aankoop te doen of alleen maar even willen kijken.

De impact op bedrijven

- Een informelere manier van zoeken
- Meer optimaliseren op long-tail zoekwoorden.
- Meer nadruk op volledige zinnen of zinsdelen.
- Google en andere voice apps kunnen en zullen (nog meer) informatie gaan verzamelen en deze ook verstrekken.

No interface
Maar voice search gaat nog een stapje verder. Zo heeft Google een aantal jaar geleden een button-free (no interface) feature toegevoegd aan Chrome. Je hoeft dus niet meer op een knopje te drukken om voice search te gebruiken. Tegenwoordig zijn veel auto’s ook uitgerust met de technologie, waardoor je nog sneller kunt zoeken terwijl je onderweg bent.

Nadelen
Onlangs was Google nog in opspraak omdat Google Voice search je als het ware zou ‘afluisteren’. Voice search houdt namelijk een geschiedenis bij, op dezelfde manier als een browser dat doet; alleen zijn veel mensen hier niet van op de hoogte. Op Android-telefoons kan iedereen in de buurt ‘Ok Google’ zeggen, en de telefoon zal beginnen met luisteren, zelfs al wil je dat misschien wel helemaal niet.

Daarnaast zullen bedrijven als Google nu meer over je te weten willen komen, zelfs al doe je je best om dit tegen te houden. Stel je voor dat je een verkeerde geboortedatum hebt ingevuld op je Google-account. Google zal dit misschien aan je stem of manier van spreken kunnen horen, en kan op deze manier alsnog een profiel maken met informatie die jij hen misschien helemaal niet wil verschaffen.

Groot en klein
Veel grote namen zoals Google, Apple en Amazon zijn bezig om zichzelf te optimaliseren voor de toekomst, en daar hoort voice search bij. Maar er zijn ook een aantal startups die zich hieraan wagen. In 2014 werd Mindmeld opgericht, een intellectueel platform dat zich richt op spraakgestuurde applicaties. Mindmeld zorgt ervoor dat ook jij voice interfaces kan toevoegen aan jouw bedrijf.

De consument zal steeds vaker voice search gaan gebruiken en dit zullen SEO specialisten absoluut gaan merken. De kunst is om voice search in je voordeel te laten werken.