Dinsdag 12 juli 2016

1071 keer gelezenNu reageren

Online kassasysteem als hart van de retailonderneming

Gastblogger

Online kassasysteem als hart van de retailonderneming

Onder invloed van internet, e-commerce en winkelautomatisering is de retailwereld de afgelopen tien jaar behoorlijk veranderd. Het online kassasysteem als hart van de retailonderneming kan nieuwe uitdagingen en ontwikkelingen het hoofd bieden.

Door: gastblogger Roemer Mol

Klanten oriŽnteren zich niet meer in de winkelstraat maar browsen door verschillende webshops opzoek naar hun ultieme aankoop. Naast het aantrekken van nieuwe klanten is er ook een uitdaging van interne aard, namelijk het terugdringen van administratieve kosten en het centraal kunnen beschikken over data om de dienstverlening aan klanten te verbeteren. Deze processen spelen op de achtergrond en zullen steeds efficiŽnter gaan verlopen. En denk ook aan ontwikkelingen als Near Field Communication (NFC), of wel contactloos betalen.

Behoeften retailondernemers
Een groot nadeel van traditionele registerkassa’s voor de moderne ondernemer is dat zij geen centrale verwerking van voorraden en geldstromen hebben. Vaak beschikken zij niet over een gekoppelde pin en worden slechts voor het afrekenen gebruikt. Dit soort systemen hebben geen inzicht in de voorraadgegevens en andere cijfers zoals de omzet en btw. Ze zijn niet geijkt of sommige transacties worden ‘vergeten’ aan te slaan. Nu retailers veelal een omnichannel strategie omarmen, waarbij verkopen plaats hebben in verschillende online en offline winkels, willen zij van moment tot moment in de gaten houden wat er in hun verschillende filialen of outlets gebeurt. In de ideale situatie is de online en fysieke voorraad, al dan niet in verschillende filialen, op elkaar afgestemd. Het centraal beheren van de omzet wordt dus steeds belangrijker. Zo komen voorraad- en kassaverschillen ook nog eens nauwelijks voor. Kortom, er is meer behoefte aan gebruikersgemak. Ondernemers willen eenvoudig gebruik kunnen maken van de voordelen van connected afrekensystemen met een centrale gegevensopslag en die inzicht geven in de (dag)omzet. Een online kassa dus. Deze geeft toegang tot realtime overzichten en zonder dat de privacy of veiligheid in gevaar komt.

Kassa als dashboard van performance indicatoren
De ‘kassacosmos’ ontwikkelt zich nog verder. Niet alleen zullen de features steeds verder worden uitgebreid met administratieve processen in de periferie van het runnen van een zaak (zoals urenregistratie van personeel), ook kan de ondernemer meer managementondersteuning verwachten. En wat te denken van het vergelijken van de ‘kassa’ van de onderneming met de prestaties van andere ondernemers? Zo ontwikkelt de kassa zich steeds meer tot een dashboard van performance indicatoren die de ondernemer op afstand van zijn zaak, al dan niet met meerdere filialen, kan bekijken. Het online kassasysteem wordt het hart van de zaak.

Roemer Mol is marketing manager bij Reeleezee en Cashr.


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Payment service providers (Betalen)
- Betaalmethodes (Betalen)
- Veiligheid, privacy, fraude (Betalen)



Geef nu als eerste een reactie op:
Online kassasysteem als hart van de retailonderneming










Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.