Twinkle | Digital Commerce

‘Investeringen in mobiel prioriteit voor komend halfjaar’

2017-05-26
180101
  • 3:07

Wat wordt uw investering voor komend kwartaal? Veel webwinkeliers doen het momenteel even rustig aan. Het warme zomerweer is ideaal om even te genieten van de resultaten van het eerste halfjaar, die bij velen hoger waren dan verwacht. Een paar weken vakantie zijn dan verdiend. Maar vervolgens is het wel tijd om plannen te maken voor de komende periode, want de retail staat niet stil. Waarmee scoort u deze feestdagen?

Vanaf eind november ligt de focus bij de meeste webwinkeliers op marketing en logistiek. Logisch, met de feestdagen is het meestal druk genoeg en kunt u geen foutmarge of experimenteel gedoe erbij hebben. Daarvoor is het een ideale kans om te kijken waar u dit jaar nog een grote slag kunt maken. U heeft nu nog de tijd om met de feestdagen uw concurrentie een stap voor te zijn.

Mobiel belangrijkste investering
Wordt het een fysieke winkel, een uitbreiding van het assortiment, een buitenland-lancering of gaat de organisatie intern – denk aan het magazijn, de administratie of het kantoor – onder de loep? PointSource verwacht dat het geen van deze genoemde zaken is. Uit zijn onderzoek blijkt dat 88 procent van de marketeers wil investeren in het mobiele kanaal. Op gepaste afstand volgen social commerce (56 procent) en videomarketing (49 procent) als focusgebieden.

Laat?
U zou denken dat de groep die nu start met het mobiele kanaal al redelijk laat is. Mobiel bezit inmiddels al een groot marktaandeel, maar 90 procent van de ondervraagden heeft ook al een mobiele website of app. Echter, 15 procent van deze groep geeft aan het gevoel te hebben dat hun mobiele site- en app-ervaring 'uitstekend' presteert. Voor een grote groep is het wel voldoende, maar is dat dus nog niet genoeg.

De ontwikkelingen op dit vlak stonden afgelopen periode dan ook zeker niet stil. Ook in Nederland hebben veel webwinkels wel wat gedaan om mobiel aanwezig te zijn, maar presteert het mobiele kanaal nog onvoldoende. Bijvoorbeeld doordat de betalingsmogelijkheden van de desktop-site minder goed werken op de mobiel.

Mobiel betalen
Via iDeal kunt u tegenwoordig ook prima mobiel afrekenen, maar dan moet de psp wel een goede betaalomgeving hebben gecreëerd voor de mobiele platformen. Natuurlijk werkt PayPal ook goed op mobiel (maar als voormalig PayPal-directeur ben ik zelf natuurlijk niet echt objectief). En vergeet tot slot achteraf betalen niet. Zeker op de smartphone is namelijk bijna geen enkele andere betaalmethode zo gemakkelijk als achteraf betalen.

Site aangepast
En zijn uw klantbeoordelingen, productinformatie, eventuele -filmpjes en -foto's mobiel goed te zien en is het makkelijk om via de mobiel bij de juiste pagina's en producten te komen? Een veel voorkomend probleem is dat de hele site schaalbaar is gemaakt, wat prima werkt in zoekmachines , maar waarbij u zich af kunt vragen of een desktopzoeker wel blij is met wat hem mobiel wordt voorgeschoteld.

Uit andere onderzoeken blijkt dat het mobiele kanaal enorm in opkomst is, maar het nog aflegt tegen de desktop als het aankomt op conversie- of omzetcijfers. Gezien de waardering die deelnemers uit het onderzoek van PointSource geven, zal het daar mogelijk niet anders zijn. Zij gaan er wat aan doen en zetten hoog in op een betere mobiele ervaring voor de komende feestdagen. Als aandachtspunten zien zij dat het 'voldoen aan de mobiele wensen van de klant' (71 procent), het gemakkelijker maken van het afrekenproces (64 procent) uitbreiden van mobiele dienst- en product(informatie) (61 procent) en uiteindelijk het voorbereiden op een mobile-driven future (59 procent) hun focus verdient in de resterende tijd van 2016.

Uw investering?
Zelfs onder marketeers waarvan 90 procent al een mobiele aanwezigheid heeft, is een betere mobiele ervaring bij 88 procent het eerste waarop ze zich dit halfjaar gaan focussen. Ze zijn nu niet tevreden en toch uiteindelijk van mening dat de toekomst mobile driven wordt. Blijft uw mobiele omzet achter? U kunt natuurlijk klagen dat het schermpje te klein is voor de retail. U kunt er ook zelf wat aan doen.