Maandag 20 juni 2016

1629 keer gelezenNu reageren

Impressies van Collision

Gastblogger

Impressies van Collision

Net vers terug van Collision, een grote tech conference in New Orleans, ben ik al mijn indrukken aan het verwerken en evalueren. Op Collision ontmoeten de gevestigde orde (in de vorm van sprekers en workshops) en start-ups (via verschillende presentatievormen) elkaar, wat voor een mooi beeld zorgt van alles wat er op dit moment in e-commerce land plaatsvindt. Een korte opsomming van wat mij het meeste opviel.

Niche marktplaatsen/shops
Blijkbaar is er ondanks de voortgaande groei van reuzen als Amazon en Alibaba toch nog ruimte voor spelers die zich volledig toeleggen op niches. Van winkels voor vaping (e-sigaretten) tot aan Belgische bieren; met assortiment en interface is er voldoende onderscheidend vermogen om levensvatbaar te zijn.

Nieuwe levermodellen
De klassieke supply chain voldoet allang niet meer. Het kostenmodel staat doorlopend onder druk en de consument verlangt meer flexibiliteit. De zoektocht naar het optimale levermodel lijkt op volle sterkte en er is een zeer grote verscheidenheid aan nieuwe levermodellen. Met name fijnmazige, flexibele modellen doen hun intrede.

Toename technologie
Het gadgetgehalte begint af te nemen en de toepassingen worden beter. Met name Internet of Things-toepassingen doen hun intrede. Niet alleen Amazon met Dash, maar ook veel start-ups brengen innovatie naar de markt die écht waarde toevoegt in het shopping proces voor de consument.

Social shopping
Het fenomeen bestaat al lange tijd, maar het aantal toepassingen dat ik nu gezien heb was verrassend groot. Door het gemak van verbinden van social en commerce lijkt dit stuk nieuw leven ingeblazen te worden.

Intelligentie
En natuurlijk het gebied waar ik zelf actief in ben. De komende drie jaar zal de intelligentie binnen e-commerce in een flinke stroomversnelling komen. Met algoritmen in verschillende onderdelen van het shoppingproces moet er meer uit de consument te halen zijn. Intelligentie moet de klant helpen om het shoppen leuker en gemakkelijker te maken.

Niet allemaal even verrassend en vernieuwend misschien, maar wel erg overzichtelijk wat er ons de komende jaren in e-commerce staat te wachten. Interesse in meer diepgang over een bepaald onderwerp? @cvansomeren.

Dit blog verscheen eerder als column in Twinkle 5-2016.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Social media marketing (Marketing)
- Voorraadbeheer (Logistiek)
- Software/platforms (Technologie)



Geef nu als eerste een reactie op:
Impressies van Collision

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.