Woensdag 13 april 2016

975 keer gelezenNu reageren

Tevreden klanten

Gastblogger

Tevreden klanten

Wiiselcolumnist Davy Agten van Klium vroeg zich eerder in Twinkle af hoe je als kleine webwinkel opbokst tegen de grote webshops. Het antwoord komt Jurgen Agten, managing director van Coolgift.com.


Eind 2015 hebben we een opmerkelijke mijlpaal bereikt. Voor het eerst is het aantal webwinkels in Nederland groter dan het aantal fysieke winkels. Het zal waarschijnlijk ook niemand verbazen dat de omzet uit die online verkopen jaar na jaar stijgt. Bij het ‘verdelen’ van die taart gaan de grotere webshops er dan relatief gezien met de grotere stukken vandoor. Dat is logisch. Maar er zijn natuurlijk ook heel wat kleinere spelers die meesurfen op die golf. Hoe overleven zij in deze competitieve sector?

Het is een vraag die ik mij als zaakvoerder van Coolgift ook heb moeten stellen. En die is eigenlijk voor elke onderneming hetzelfde: ‘Waarom zou een klant iets bij mij kopen en niet bij een andere zaak?’ In mijn geval is het antwoord: exclusiviteit. In plaats van de gadgets van andere webwinkels zomaar over te nemen, kiezen wij heel bewust voor de invoer van unieke producten. Vaak zijn dat bijvoorbeeld producten uit Amerika die nog nergens anders in Nederland of zelfs in Europa te koop worden aangeboden.

Een gevolg daarvan is dat 30 procent van de bestellingen van buiten de lage landen komen. Als je maar op één plaats terecht kunt voor een bepaald gadget, zal dat die ene webwinkel natuurlijk geen windeieren leggen. Precies daarom is onze site ook in vier talen beschikbaar, zodat we het internationale publiek beter kunnen bedienen.

Een gouden regel, zeker bij een kleine onderneming, is ten slotte om te kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit. Bij Coolgift selecteren en testen we de producten met een klein team. Daarnaast steken we ook veel tijd in duidelijke productbeschrijvingen. Die twee factoren zorgen ervoor dat retouren - toch een dure aangelegenheid - meestal niet aan de orde zijn. Om een lang verhaal kort te maken, aandacht voor kwaliteit zorgt voor tevreden klanten. En tevreden klanten zullen altijd terugkomen.

Jurgen Agten (foto) is managing director bij Coolgift.com. Zijn vraag aan Jente Kasprowski, zaakvoerder Blabloom.com & Inventis.be, is: ‘Waarom koos Blabloom al bij de opstart voor een omnichannel strategie?’

Deze bijdrage verscheen eerder in Twinkle 3-2016.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:



Geef nu als eerste een reactie op:
Tevreden klanten

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.