Twinkle | Digital Commerce

15 minutes of fame

2017-05-26
180101
  • 1:54

In Nederland weten we sinds Idols dat iedereen beroemd kan worden. Tegenwoordig kunnen we geen stad meer door zonder dood te worden gegooid met aanplakbiljetten voor bootcamps of Strong Viking Obstacle Runs, op zoek naar winnaars.

In the future, everyone will be famous for 15 minutes’, zei Andy Warhol vijftig jaar geleden al. Jezelf tot het uiterste drijven om iets te presteren en jezelf in de kijker spelen. Ook in de e-commerce doet iedereen het, maar waarom gebeurt het cross-border zo weinig?

Bootcamp
Hoe word je beroemd? Waar haal je die fame vandaan? En nog veel belangrijker: hoe houd je je roem langer dan 15 minuten vast? De werkgroep Cross-Border E-Commerce van ShoppingTomorrow, heeft vorig jaar een eigen bootcamp uitgeschreven. Geen whitepapers of rapporten, maar praktijk. Een bootcamp om als e-commerce bedrijf internationale roem te vergaren. Uit de honderd inschrijvingen zijn drie winnaars gerold die de experts ondersteunen om hun uitrol over de grens te verwezenlijken.

De grens over
Het leuke hieraan is dat iedere winnaar een eigen aanpak nodig heeft om de grens over te gaan, een eigen manier om internationale roem na te streven. Iedere deelnemer zit in een andere branche, waar aan andere eisen moet worden voldaan en die dus om een heel andere aanpak vraagt. Body & Fitshop heeft ervaring in het buitenland, maar moet rekening houden met producteisen die in ieder land verschillen. Ukje.nl wil de eerste stappen in het buitenland zetten zonder afhankelijk te zijn van lokale werknemers. De derde winnaar, Werk aan de Muur, denkt groot en wil in korte tijd de hele wereld veroveren. Het is een workout, die iedereen op zijn eigen manier doet om zijn eigen doel te bereiken.

Vive la France
Op 18 mei start het nieuwe seizoen van Shopping Tomorrow en hoewel de Bootcamp nog doorgaat starten we een nieuwe zoektocht. Met Frankrijk als sterk opkomende Europese e-commerce markt legt de Cross-Border expertgroep van ShoppingTomorrow dit jaar de focus op La France. Samen met e-commerce bedrijven uit verschillende branches wordt gekeken hoe de Franse markt het best kan worden veroverd. Denk hierbij aan de verschillen per branche die de praktijk met zich meebrengt. Op deze manier wordt de gehele Franse e-commerce markt blootgelegd en ligt er aan het einde van het seizoen een bruikbare (case)studie die voor iedereen beschikbaar is.