Al jaren is m-commerce het onderwerp van verhitte discussies. Het scherm is een stuk kleiner, mobiel googelen is lastig en het budget en de tijd die nodig zijn voor het ontwikkelen van een app leggen het te vaak af tegen andere essentiële onderdelen van een goede e-commerce strategie. Toch kunnen deze feiten, waar niets op af valt te dingen, de opmars van het mobiele kanaal niet tegenhouden.
Apps haken in op een consumentenbehoefte, wat blijkt uit de opvallend hoge conversie. Daarover is vrijwel iedereen het eens. Maar tegenstanders schermen met twee argumenten. Ten eerste het feit dat een app een bepaalde drempel heeft: gebruikers moeten hem eerst willen installeren. Die drempel is groot, maar zeker niet groter dan het bezoeken van een fysieke winkel, of het opstarten van die desktop in de studeerkamer. Waarom zou je de bank afkomen als je de smartphone al in je broekzak hebt?
'Apps snel achterhaald'
De tweede veelgehoorde gedachte is dat apps een tussenfase zijn. De mobiele browser zal volgens diverse glazenbolkijkers de gebruikerservaring van een app snel kunnen evenaren of zelfs kunnen overtreffen. Een lastig te weerleggen gedachte, want niemand weet wat Apple en Google werkelijk zullen doen. Mijn overtuiging is dat in ieder geval Apple de apps wel prettig vindt. De browser wordt namelijk gedomineerd door Google. De app daarentegen biedt Apple veel meer omzetkansen en veel meer exclusiviteit.
Maar laten we aannemen dat de doemdenkers gelijk hebben. Zou dat een reden zijn om de app over te slaan? Of kun je de ervaring, merk- en omzetopbouw van de komende vijf jaar niet zomaar aan de kant zetten? Een vergelijkbaar scenario beleefden we nog maar vijftien jaar geleden. Toen wachtten veel grote bedrijven nog even met internet, omdat het nog volop in ontwikkeling was en niet de ervaring bood die offline mogelijk was. We weten wat de tien daaropvolgende jaren de gevolgen zijn geweest voor boekenwinkels, videotheken en reisbureaus. Ontwikkelingen volgen elkaar in steeds sneller tempo op en ik zie tekenen dat de mobiele revolutie dan ook allang begonnen is.
App is hét kanaal om te concurreren met de grootste spelers in Thuiswinkel-land
Een eigen shopping app zou daarbij wel eens dé doorslaggevende factor kunnen betekenen. Redenen zijn er genoeg en gisteravond konden voorstanders daar weer een bijzonder argument aan toevoegen: De beste startende webwinkel was volgens de Thuiswinkel Awards namelijk Picnic. Een nieuwe speler die de strijd aandurft met retailreuzen als Deen, Jumbo, en - niet te vergeten - Ahold. Maar opvallender nog, is dat Picnic die strijd aangaat zonder fysieke winkel, webwinkel of mobiel geoptimaliseerde website. Nee, ze doen het met enkel een app. Het businessmodel van deze speler is volgens de vakjury - die gezamenlijk zeker honderd jaar ervaring in deze business heeft – daarmee de beste nieuwkomer in de branche.
En als Picnic met alleen een app de strijd aan kan gaan met de nummer één retailer (mede dankzij de overname van bol.com ook de nummer één online), dan is dit naar mijn mening het zoveelste kenmerk dat die nieuwe mobiele revolutie inmiddels van start is gegaan.
Eelco van Wijk is cco bij JMango360.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
De beste startende webwinkel verkoopt niet via een website
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.