Dinsdag 15 maart 2016

2085 keer gelezenNu reageren

3 pijlers voor de seo-strategie

Gastblogger

3 pijlers voor de seo-strategie

Libéma’s Robin Korst vroeg zich in Twinkle af hoe je als beginnende webwinkel start met een seo-strategie en welke keuzes daarbij gemaakt worden. Het antwoord komt van Davy Agten, e-commerce manager bij Klium.
 

Door: Davy Agten
 
Bij Klium, de grootste webwinkel van Nederland en België voor professioneel gereedschap, gaan we voor de seo-strategie uit van drie pijlers: techniek, content en populariteit.

1. Techniek
Probeer vanaf het begin je site seo-technisch zo goed mogelijk op orde te hebben. Dan kun je namelijk nog gemakkelijk zaken optimaliseren. Als je site groeit, zal dit moeilijker worden.

2. Content
Veel retailers zijn afhankelijk van de omschrijvingen die ze krijgen van leveranciers. Wij dus ook. Maar voor onze topverkopers herschrijven wij de omschrijvingen meer naar het standpunt van de consument: wat zijn de voordelen voor hem als hij dit product aanschaft. Dit geeft ons unieke content. En we weten allemaal dat Google dat het liefst heeft.

3. Populariteit
Linkbuilding, social share et cetera. Hier hebben we eerlijk gezegd nog niet veel geld aan uitgegeven. Als je site goed werkt, je customer service goed werk levert en klanten tevreden zijn, dan volgt dit automatisch.
 
Kortom: ook wij moesten kiezen waar we ons geld aan uitgaven. Zeker in het eerste jaar ging er van de 100 euro, 75 euro naar de technische aspecten, 25 euro naar unieke content en 0 euro naar populariteit. En we hebben daar nog geen moment spijt van gehad. Omdat de techniek goed zit, kunnen we makkelijk groeien.

We besloten om vanaf het begin te focussen op typenummers en serienummers. Deze nummers vind je bij ons dan ook terug in de url, h1 et cetera. De belangrijkste voordelen voor ons zijn:

  • Minder concurrentie voor ‘Bosch GML 20’ dan voor ‘werfradio’ of ‘bouwradio’
  • Als klanten zoeken naar ‘Bosch GML 20’, dan zitten ze al veel verder in het beslissingsproces. Ze weten wat ze willen en kijken nu eigenlijk alleen nog naar prijs en beschikbaarheid. En dat zijn onze sterke punten.

De tactiek van typenummers lijkt misschien niet op elke webwinkel van toepassing. Maar je kunt het ruimer zien: als je minder generiek gaat, dan is het makkelijker om hoog te scoren.

Davy Agten is e-commerce manager bij Klium. Zijn vraag aan Jurgen Agten, managing director van Coolgift.com, is: ‘Hoe boks je als kleine webwinkel op tegen de grote webshops?’

Deze bijdrage verscheen eerder in Twinkle 2-2016.

 

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Zoekmachinemarketing (Marketing)
- Vindbaarheid (User-experience)



Geef nu als eerste een reactie op:
3 pijlers voor de seo-strategie

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.