Vrijdag 11 december 2015

1229 keer gelezenNu reageren

Het spel op z’n kop

Gastblogger

Het spel op z’n kop

Twinkle viert de tiende verjaardag en Zalando.nl is net over het vijfjarig jubileum heen. De retail heeft zich enorm snel ontwikkeld en de rol van e-commerce daarin is groot. De veranderingen volgen elkaar in rap tempo op; weinigen hebben dit e-commerce fenomeen met al zijn complexiteiten volledig onder controle.

Door Donna Darthuizen

En zoals we weten, maakt de techniek geen pas op de plaats om ons de kans te geven de complexiteit volledig de baas te worden. Sterker nog, midden in deze e-commerce revolutie ervaren we veranderingen die het spel wederom op z’n kop zetten. Deze keer is het buzz-woord mobile. En vergis u niet, de enorme mogelijkheden die dit met zich meebrengt beginnen we nu pas te ontdekken. Volgens verschillende rapporten overtrof het mobiele verkeer wereldwijd ergens in 2014 voor het eerst de desktop traffic. In februari 2015 was deze trend ook in onze Europese shops zichtbaar. En hoe gaan we om met deze ontwikkeling? Het antwoord is simpel: onze visie is mobile first en het doel wijzigt continu.

Om op deze trend in te spelen hebben we drie belangrijke speerpunten geďdentificeerd. Ten eerste zien we 'mobiel' niet als een apart kanaal, maar richten we ons op de mogelijke toepassingen en het moment van gebruik. Klanten kunnen op verschillende momenten uw webshop bezoeken, bijvoorbeeld terwijl ze op de bus staan te wachten. Wij moeten inspelen op de nieuwe manier en nieuwe momenten waarop men met mode in contact komt.

Ten tweede heeft 'mobiel' heel specifieke en karakteristieke eigenschappen, met zowel mogelijkheden als uitdagingen. Denk aan de weergave van productpagina’s op het formaat van een smartphone. Een uitdaging? Denk dan ook aan de camera op die telefoon, die weer mogelijkheden biedt voor een betere gebruikerservaring.

Ten derde moet iedereen op dezelfde golflengte zitten. Het is essentieel om vooraf binnen de organisatie een mobile first-denkwijze op te bouwen.

Klanten, zo kunnen we uit verschillende rapporten opmaken, zijn al mobile first. Het is nu aan ons om hier de kansen van te benutten.

Donna Darthuizen is country cluster head Benelux bij Zalando.

Deze bijdrage verscheen eerder als gastcolumn in het jubileumnummer van Twinkle (november 2015).

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:



Geef nu als eerste een reactie op:
Het spel op z’n kop

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.