Vrijdag 13 november 2015

1910 keer gelezenNu reageren

Online shopping over tien jaar

Christian van Someren

Online shopping over tien jaar

Als ik een paar e-commerce sites bezoek in de Wayback Machine van het Internet Archive, kom ik tot de conclusie dat er de afgelopen tien jaar een hele hoop is veranderd.



Wehkamp had destijds een geweldige nineties look (of was dat gewoon de 2005 look?). Bij Bol.com moest je eerst kiezen in welk land je wilde shoppen (zes opties, inclusief China). Maar wát is er dan veranderd?

Het zijn met name de interfaces: alles is een stuk grafischer geworden, meer plaatjes en minder tekst. De functionaliteit is sterk toegenomen en er is meer structuur. Over het algemeen was alles tien jaar geleden wat rommeliger.

Maar kan ik hier wat mee als ik vooruitkijk? Om met structuur te beginnen: over tien jaar is de consument écht het middelpunt geworden van onze activiteiten. Dit heeft ervoor gezorgd dat alle structuur is verdwenen, zonder er een rommeltje van te maken. Structuur neigt vandaag de dag nogal eens naar standaardisatie. Over tien jaar navigeert de consument niet meer door eindeloze menu’s en assortimenten, maar krijgt hij alleen nog maar relevante producten op zijn scherm, gebaseerd op smaak, budget, gezondheid, gevoel et cetera.

Als we over tien jaar terugkijken, zien we dat weer de interfaces met name zijn veranderd en dat onze mondhoeken opkrullen als we die gekke websites uit 2015 terugzien. Waarom kreeg je in ‘s hemelsnaam die producten op je scherm die je toch nooit zou kopen? Waarom moest je bij elke winkel telkens opnieuw dezelfde basisinformatie invoeren? Haha, wat waren we in 2015 nog in de Middeleeuwen als het op personalisatie aankwam.

Die droom over hoe e-commerce er over tien jaar uitziet spookt al een tijdje door mijn hoofd. Futuristische films als Minority Report hebben daaraan bijgedragen, maar ook de problemen waar ik vandaag de dag bij het ontwikkelen en optimaliseren van e-commerce operaties tegenaan loop. En wauw, wat krijg ik daar een berg energie van. Niet omdat het vandaag allemaal beroerd is, maar van alles wat er nog aan gaat komen. Ik heb zin in de komende tien jaar online shopping!
 
Deze bijdrage verscheen eerder in de jubileumuitgave van Twinkle (nummer 9-2015).

NB: zie ook de rubriek Throwback Twinkle op deze site.
 

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Usability (User-experience)
- Lay-out (User-experience)
- Personalisatie (Klantcontact)
- Technologie (Klantcontact)



Geef nu als eerste een reactie op:
Online shopping over tien jaar

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.