Twinkle | Digital Commerce

Gevonden worden op YouTube

2017-05-26
180101
  • 4:47

Hoewel nog vrij nieuw, is YouTube-marketing een relevant begrip geworden voor veel marketeers. Het videoplatform is de op twee na populairste website ter wereld; alleen Google en Facebook krijgen meer bezoekers. Google geeft bovendien ook YouTube-zoekresultaten weer, dus YouTube-marketing is direct ook zoekmachinemarketing.

Met meer dan 1,2 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland is YouTube een uitstekend platform om mensen te bereiken. Maar hoe doe je dat?

YouTube SEO
Op YouTube gelden andere vindbaarheidsregels. Er is immers nauwelijks tekst om zoekwoorden in te plaatsen, en ook header tags zijn niet relevant op YouTube. Toch kun je veel doen om gevonden te worden op YouTube. De verzamelnaam voor technieken om gevonden te worden op deze populaire videowebsite is ‘YouTube SEO’.

Interactie op YouTube
Een van de belangrijkste elementen van het succes van een YouTube-video, is de interactie. Het doel van YouTube is immers geld te verdienen aan advertenties, en dus probeert eigenaar Google de kijker naar de meest relevante filmpjes te sturen. De algoritmes die hiervoor worden gebruikt zijn complex en strikt geheim, maar een van de dingen die we zeker weten, is dat de interactie met een video ontzettend belangrijk is.

Interactie komt in veel soorten en maten. Allereerst is er uiteraard de 'like'. Simpel gezegd werkt dit zo: als iemand een video leuk vindt, telt YouTube dat als een interactie en komt de video iets hoger in de zoekresultaten. Ook een 'dislike' (duimpje omlaag) telt als interactie, dus ook een video die universeel gehaat wordt kan hoog in de zoekresultaten komen. Andere interacties zijn bijvoorbeeld de reacties die mensen achterlaten en mensen die 'subscriben' (zich abonneren op het kanaal). Een veelgebruikte manier om deze interacties te bevorderen is eigenlijk heel simpel: eindig je video met een tekst in de lijn van: ‘Bedankt voor het kijken, als je deze video leuk vindt kun je hem liken en een reactie achterlaten. En vergeet niet om je te abonneren voor nog meer leuke video's!’. Uiteraard is dit een heel basale manier om het verzoek te brengen, en het werkt het best als je de boodschap afstemt op de identiteit van jouw kanaal en je bezoekers.

Tip: Stel je kijkers een vraag en neem deel aan de discussie in de reacties. Dit geeft een enorme boost aan je interactie!

YouTube abonnee's
Op abonnees gaan we even wat dieper in. Hier bestaan namelijk veel misverstanden en mythes over.

Allereerst is het belangrijk om je te realiseren dat de gemiddelde YouTube-gebruiker op meerdere kanalen geabonneerd zal zijn. Dat betekent dat YouTube niet alle video's van alle kanalen in de feed van de gebruiker zal tonen. Het is dus belangrijk ervoor te zorgen dat jouw kanaal tussen die video's komt. Dat doe je op verschillende manieren, maar de belangrijkste manier is om interessante video's te maken die waarde bieden aan de gebruiker. Deze waarde kan informatief zijn, maar ook humoristisch of anderszins vermakelijk. Verander je YouTube kanaal in ieder geval niet in een eindeloze stroom reclamevideo's, want niemand houdt van reclame.

Verder helpt het om regelmatig video's te uploaden. Dat hoeft niet dagelijks te zijn, maar het is handig om vaste momenten te prikken. Als je bijvoorbeeld iedere dinsdag en donderdag om 7 uur 's avonds een video publiceert, zullen trouwe kijkers dat onthouden en rond die tijd al uit zichzelf naar je kanaal gaan om de video te zien. Op die manier haal je dus het meest uit de abonnees die je hebt. Een groot aantal abonnees op zich is niet genoeg om kijkers te krijgen, want als je video's niet in hun feed komen, verdwijnt je kanaal uit zicht. Ook hier komt de interactie weer om de hoek kijken; als je abonnees interactie hebben met je video's, zullen de video's beter zichtbaar worden en blijven in hun feed. Streef naar een interactie van tussen de 15 en 20 procent van je abonnees op iedere video.

Tijd voor YouTube SEO
Dit is misschien wel het belangrijkste deel van YouTube SEO: hoeveel tijd spenderen kijkers aan jouw video? Zowel Google als YouTube gebruikt de zogenoemde 'watch time' (kijktijd) om te bepalen hoe hoog jouw video in de zoekresultaten komt.

Vroeger was het zo dat als een kijker op een video klikte, YouTube dat registreerde als een 'view' en dus een teken dat de video waardevol is. Misschien echter had een video alleen maar een aantrekkelijke titel, en klikte de kijker snel weg als de inhoud tegenviel.

Watch time is het antwoord op dit probleem; in plaats van het aantal kijkers te tellen, houdt YouTube bij hoe lang je kijkers blijven kijken. Als kijkers je video helemaal uitkijken, registreert YouTube je video als waardevol, terwijl als kijkers bijna direct weer wegklikken, YouTube dat ziet als een teken dat je video geen of weinig waarde heeft. Een waardevolle video komt hoger in de zoekresultaten op zowel YouTube als Google.

Je kunt de kijktijd vergroten op drie manieren:

  1. Kwaliteit
    Als je video kwalitatief goed vermaak biedt, of interessant en informatief is, is de kans groter dat kijkers tot het einde blijven hangen. Dat lijkt logisch, maar het zal je verbazen hoeveel videomakers dit vergeten.
  2. Abonnees
    Abonnees spenderen gemiddeld twee keer zoveel tijd aan je video's en je kanaal als geheel dan andere kijkers. Bouw dus een fanbase op van loyale kijkers om je watch time te verbeteren.
  3. Link naar andere video's
    Door naar andere video's te linken, vergroot je de kans dat kijkers een paar video's van jouw kanaal achter elkaar bekijken. YouTube registreert dat als meer watch time, en dus kom je hoger in de zoekresultaten. De makkelijkste manier om te video's te linken is door drie tot vier relevante video's te benoemen aan het eind van je filmpje, met klikbare links in het filmpje. Hier kan je YouTubes 'aantekeningen' (annotations) voor gebruiken. Je kan de video's zelf benoemen, of je kan een zogenoemde 'end card' maken. Dit is een standaardbeeld aan het einde van je filmpje, met bijvoorbeeld een link naar je website, en drie tot vier relevante video's van je kanaal.
     

YouTube-marketing kan niet zonder SEO
YouTube-marketing is de sleutel naar een groter succes op YouTube, en YouTube SEO is hier een essentieel onderdeel van. Zoekmachineoptimalisatie voor YouTube is natuurlijk nog veel breder dan wat we hier kunnen bespreken, maar de stappen in dit artikel helpen je hopelijk al goed op weg.