Maandag 5 oktober 2015

2114 keer gelezenNu reageren

Weet wie je zelf bent

Gastblogger

Weet wie je zelf bent

Nina van Lith, e-commerce & online marketing coördinator bij America Today, vroeg zich in haar column in Twinkle 6 (juni 2015) af of het mogelijk is om je eigen uitstraling over te brengen in een omgeving waar een andere partij jouw merk vertegenwoordigt. Bastiaan de Jong, manager e-commerce bij Sapph, geeft het antwoord.

Je eigen merkuitstraling overbrengen in samenwerking met een andere partij is zeker mogelijk. Het is alleen belangrijk om te beseffen dat er meer nodig is om een dergelijke samenwerking succesvol te maken. Als start is het een must om je brand identity en propositie op orde te hebben. Dit lijkt een open deur, maar het is helaas nog geen gemeengoed. Als je niet weet wie je zelf bent, zal jouw klant dit ook niet begrijpen.

Anderzijds heb je ook de middelen nodig om dit uit te stralen. En, niet onbelangrijk, een potentiële samenwerkingspartner zal op basis van je merkuitstraling beslissen of hij überhaupt samen wil gaan werken.

Daarnaast zullen jouw identiteit en die van de partner elkaar moeten versterken. Wees hier gezond kritisch op. Een klant koopt namelijk steeds vaker bij verschillende on- en offline kanalen en zal dus, hoewel diverse andere partijen jouw merk vertegenwoordigen, ook via verschillende kanalen met jouw merk geconfronteerd worden.

Speciaal in het geval van een multi brand store of verkoopkanaal is er nog een factor om goed te bekijken: sluit het merkportfolio van je partner aan bij jouw merk? Want hoewel de klant zich primair met jouw en je partners brand zal identificeren, zal hij ook de andere vertegenwoordigde merken meenemen in het totaalbeeld.

Als laatste punt heeft elke partner net een ander klantprofiel en customer journey waarin je iets anders kunt benadrukken om met je merk de klantrelatie aan te gaan. Een meer functioneel ingerichte partner vraagt bijvoorbeeld andere content dan een inspirerende shopping omgeving. Binnen de markten die we goed kennen, kunnen we dit alles vrij goed inschatten. Maar doordat we eenvoudiger kunnen aansluiten bij internationale partners, worden we vaker geconfronteerd met nieuwe markten en klanten. Hoe spelen anderen daarop in?

Bastiaan de Jong is manager e-commerce bij Sapph. Zijn vraag aan Menno van de Waterbeemd, e-business director Vlisco Group, is: ‘Buitenlandse shopping kanalen en partners worden steeds toegankelijker. Hoe speel je in op een buitenlandse klant die je (nog) niet goed kent?’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2015.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Loyaliteit (Klantcontact)



Geef nu als eerste een reactie op:
Weet wie je zelf bent

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.